Bovag streeft er naar om voor eind 2013 een proef te starten met een kredietunie, exclusief voor haar leden. Via de unie moeten ondernemers sneller aan krediet kunnen komen voor met name bedrijfsmiddelen. De verstrekkers van het krediet komen ook uit de branche.

Er zijn twee redenen voor Bovag om te werken aan een coöperatieve kredietverlener. Ten eerste zijn banken de laatste tijd steeds terughoudender geworden met het verlenen van kredieten aan autobedrijven en andere Bovag-leden. Ten tweede blijkt uit klachten van leden dat het veelal ontbreekt aan branchekennis bij de accountmanagers van de banken.

Robert Clement, directeur vermogen van Bovag: “Er is veel wisseling van de wacht bij die accountmanagers. Ze zijn mede daardoor vaak niet goed ingevoerd in de branches waarin ze gestationeerd zijn. Terwijl begrip van de specifieke situatie in een branche en begrip voor de specifieke omstandigheden van een ondernemer heel belangrijk zijn bij kredietverlening. Met name in de autobranche lopen de hazen toch net wat anders dan in veel andere sectoren; er gelden andere vuistregels.”

Coach

Bijzonder aan de kredietverlening via een branchecoöperatie is dat het krediet altijd vergezeld gaat van een coach, een deskundige die de branche snapt en naast de ondernemer gaat staan om zijn krediet verstandig in te zetten en te laten renderen.

Clement: “We zijn van plan de kredietunie buiten de vereniging Bovag te plaatsen. Met een externe kredietcommissie die de aanvragen beoordeelt. Het zou immers bedenkelijk zijn als wij zelf betrokken zouden zijn bij de beslissing welk lid wel en welk eventueel niet voor een krediet in aanmerking komt. Het enige belang van Bovag is om te zorgen dat leden in hun onderneming niet onnodig gefrustreerd worden.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
Meest bekeken berichten
Recente reacties