Er is een duidelijk verschil tussen de occasionvoorkeur van de man en die van de vrouw. Mannen kopen vaker stations, sedans en rijden daarnaast sportieve typen als coupés en targa’s. Van deze carrosserietypen wordt namelijk tachtig procent van de occasions door mannen gekocht. Dat heeft VWE uitgezocht.

Vrouwen geven daarentegen vaker de voorkeur aan een cabriolet of hatchback. Overall bekeken worden veruit de meeste occasions door mannen aangeschaft.

Verdeling occasionkopers per carrosserietype

Top tien

VWE onderzocht ook wat typische mannenauto’s en vrouwenauto’s zijn, door te kijken naar het aandeel mannen en vrouwen onder occasionkopers. De meest kenmerkende mannenauto is de BMW 5-serie Gran Turismo. Van dit model wordt maar liefst 93 procent van de occasions door mannen aangekocht. Ook klassiekers, zoals de Saab 96 en Citroën CX blijken echte mannenvoertuigen te zijn.

De Nederlandse vrouwen geven de voorkeur aan kleine cabrio’s of handzame hatchbacks. De meest typerende vrouwenauto is de Nissan Micra C C. Bijna driekwart van de occasions van dit model staat op naam van een vrouw. De enige auto die bij de vrouwen boven het b-segment uitkomt, is de Audi A3 cabriolet.

Download hier de Top 10 van de mannen en vrouwen >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties