De vorige WESP-index was gebaseerd op de input van negentig universele garagebedrijven. Inmiddels kan de data van 110 garages worden vergeleken. De trend is overigens niet veranderd, maar wel wordt duidelijk dat een dalende onderdelenomzet per werkorder aandacht verdiend.
Voor een individueel autobedrijf kan het een bewuste keuze zijn om structureel minder dure onderdelen te gebruiken, anderzijds kan het ook minder onderdelen betekenen. Dat laatste kan inhouden dat de consument zaken uitstelt, dat de concurrent het beter doet of dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de commerciële kracht.
De kwaliteit van een werkplaats wordt vandaag de dag niet alleen afgemeten aan de technische prestatie. Ook de verkoopkracht is belangrijk voor de continuïteit.
Vergelijking werkplaatsomzet 110* universele garages
Tijdvak | Aantal werkorders |
Omzet per werkorder |
Loon per werkorder |
Onderdelen per werkorder |
% loon per werkorder |
Q1-2013 | 58.289 | €245 | €93 | €151 | 38,2% |
Q2-2013 | 65.818 | €237 | €94 | €147 | 38,2% |
Q3-2013 | 57.447 | €247 | €96 | €150 | 39,1% |
Q4-2013 | 68.137 | €242 | €92 | €150 | 38,1% |
Q1-2014 | 60.927 | €239 | €94 | €145 | 39,5% |
Q2-2014 | 45.162 | €235 | €93 | €142 | 39,7% |
*De analyses van de vorige afleveringen van de WESP-data reeksen waren gebaseerd op respectievelijk tachtig en negentig deelnemende garages. ASM | 23062014 | Bron: WESP