Uit de bandenretail komen positieve geluiden. Zowel in aantallen als in euro’s is de bandenafzet in de eerste acht maanden van 2023 gestegen.

De gemiddelde bandenverkoopprijs laat een structurele plus van 6,7 procent noteren. Het aantal verkochte en gemonteerde banden is met 5,9 procent toegenomen. Behalve door kostenstijgingen zijn ook het aandeel suv’s en de toegenomen aantallen EV’s in het wagenpark verantwoordelijk voor de omzetstijgingen in euro’s.

All season

De all season- of vierseizoenenband wint nog altijd gestaag aan marktaandeel, dat in de bandenvervangingsmarkt voor personen- en lichte bedrijfsauto’s inmiddels 25 procent bedraagt. Dit blijkt uit een recente analyse van WESP over de maanden januari tot en met augustus, gebaseerd op de werkplaatsomzetten van 1300 universele autobedrijven en zo’n 200 dealers. Samen zijn zij goed voor 10 procent van de Nederlandse bandenvervangingsmarkt.

ASM | 26092023 | Bron: WESP

In het begin leek vooral de winterbandenafzet te worden geraakt door de opkomende belangstelling voor all season-banden, maar uit de cijfers blijkt juist dat de Nederlandse werkplaatsklant vooral minder investeert in nieuwe zomerbanden. De aanstaande herfst en winter kunnen, afhankelijk van de weersomstandigheden, nog een stimulans aan de omzet van winter- en/of vierseizoenenbanden geven.

A-merken

Een andere trend die uit de WESP-analyses blijkt, is dat zowel consumenten als de verkopende retailers een voorkeur hebben voor een beperkt aantal specifieke A-merken. Dit geldt voor alle bandentypen. In zowel de top 10 van zomer- als all season-banden verkochten en monteerden de autobedrijven met name banden van een A-merk.

ASM | 26092023 | Bron: WESP

Door de inzet van Automotive Alliance Group Benelux (AAGB) met zijn Tyres-On-concept en LKQ Fource met zijn net gelanceerde Grip Expert (het vroegere Autobandenpartner) vind je bij de beide onderdelendistributeurs naast de A-merken met name de ‘eigen’ merken Tyfoon (AAGB) en Viking (LKQ) terug. Bij de zomerbanden staan naast deze merken ook de labels Landsail en Delinte in de verkooplijstjes.

Wat de A-merken betreft is met name Vredestein de bestseller bij de universele autobedrijven: bij de zomerbanden is het aandeel van Vredestein 21,5 procent en bij de all seasons zelfs 65,3 procent. Door die hoge aandelen is de top 5 goed voor respectievelijk 63,2 en 93,2 procent.

Bandentest

De EV-transitie zorgt ook in de aftermarket voor de nodige marktontwikkelingen. Zelfs bandentesten worden erdoor beïnvloed. Zo stellen sommigen dat personenautobanden voor EV’s niet alleen beoordeeld dienen te worden op rijveiligheid en comfort, maar ook op de invloed op de actieradius van het betreffende voertuig. Onlangs werd een eerste consumententest bij onze oosterburen uitgevoerd. Daaruit kwam naar voren dat eenzelfde type auto met band X uitkwam op een actieradius van 532 kilometer en met band Y op 434 kilometer. In Duitsland zijn er nu plannen om bij zomerbandentests deze meting uit te gaan voeren. Dat kon nog weleens tot veranderende merkvoorkeuren gaan leiden. Als een bandenkeuze meer kilometers oplevert, wordt het bandenbewustzijn wellicht wat hoger.

Brancheorganisaties en overheden leggen uiteraard het accent op de rijveiligheid, maar bij consumenten ligt het accent elders en blijkt men vooral heel makkelijk te zijn als het om banden gaat. Zo bleek uit Bovag-onderzoek deze zomer dat 7,8 procent van het wagenpark (op basis van 1248 onderzochte auto’s) nog op winterbanden stond, terwijl dat de rijveiligheid niet echt bevordert en ook voor het milieu niet bepaald gunstig is.

ASM | 26092023 | Bron: WESP
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties