De Anwb ziet graag dat autofabrikanten en Europese lidstaten meer samenwerken bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Daarbij gaat het over het uitwisselen van informatie over proeven met zelfrijdende auto’s. Ook vindt de belangenorganisatie dat het belang van de consument onderbelicht blijft.

Uit een internationale inventarisatie van de ANWB naar zelfrijdende auto’s blijkt dat Nederland op dit vlak bij de koplopers hoort. De bond denkt dat de zelfrijdende auto een bijdrage kan leveren aan veiliger verkeer. Ook kan de zelfrijdende auto nu al een rol spelen bij het reduceren van files. Systemen zoals adaptive cruise control (regelt een veilige volgafstand) en lane keeping (houdt de auto in een rijstrook) zitten al geruime tijd in uiteenlopende types auto’s.

De bond denkt dat het ook belangrijk is om de zelfrijdende auto uitvoerig te testen in druk stedelijk verkeer met fietsers en voetgangers.
De samenwerking met andere landen is belangrijk zodat de systemen in de diverse landen op elkaar aansluiten. De inventarisatie laat zien dat de verschillende projecten rondom zelfrijdende voertuigen vaak op regionale niveau plaatsvinden en zeer van karakter verschillen.

Volgens de ANWB is het consumentenbelang en consumentacceptatie tot nu onderbelicht gebleven. Wil de zelfrijdende auto doorbreken dan is het van belang dat ook naar de ervaringen van de consument wordt gekeken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties