Bovag wil de problematiek rond big data en de mobiliteitssector zo snel mogelijk op de agenda van Brussel zetten. Over de te bewandelen route overlegt de brancheorganisatie komende maandag in Frankfurt met koepelorganisatie Cecra.
Voorzitter Bertho Eckhardt liet dat weten na afloop van de conferentie over big data, die Bovag eerder vandaag belegde in Den Haag. Circa tachtig aanwezigen uit de autobranche, leasewereld en dienstverleners discussieerden over de groeiende connectiviteit van voertuigen en de gevolgen daarvan voor de branche.
Ter sprake kwamen vragen als ‘van wie zijn de data’, hoe borgen we privacy’ en ‘wat is de positie van de retail’. Zo bepleitte Marga de Jager, directielid van de ANWB, een centrale database. Daarin kan de consument zelf aangeven welke voertuigdata die beschikbaar komen via telematicatoepassingen toegankelijk mogen zijn voor derden.
Privacy
RAI-Autovak-voorzitter Cor Baltus was een van de sprekers die duidelijk maakten dat het vraagstuk te groot is om in Nederlands verband aan te pakken. “Voor het aspect privacy moeten we niet zijn bij het College Bescherming Persoonsgegevens maar bij de Europese Commissie.”
Die ‘brede’ visie werd door diverse conferentiedeelnemers gedeeld. Er komt daarom zo goed als zeker in juni een congres in Nederland dat de big data-materie voor de autobranche op Europees niveau op de kaart moet zetten. Behalve Bovag en Cecra zullen daar waarschijnlijk ook de ANWB en RAI Autovak aan deelnemen, aldus Eckhardt.