BMW Group verwacht dat tegen 2025 zo’n 15 tot 25 procent van de verkopen bestaat uit geëlektrificeerde modellen. Dankzij een in huis ontwikkeld, flexibel productiesysteem kan elke fabriek een model met verbrandingsmotor, plug-inhybride en batterij-elektrische aandrijflijn produceren.

Dat zegt de fabrikant in een vandaag bekendgemaakte toelichting op zijn elektrificatiestrategie. Uit datzelfde document blijkt dat de productie van de elektrische Mini niet in Born maar in Oxford zal gaan plaatsvinden.

Architectuur

De onderneming biedt momenteel negen modellen met elektrische aandrijving aan; meer versies verschijnen de komende jaren in hoog tempo, kondigt BMW Group aan. Vanaf 2020 maakt gedeelde technische architectuur nog meer elektrische varianten mogelijk. “Als de markt erom vraagt, kunnen we de productie van de componenten voor elektrische aandrijflijnen snel en efficiënt opschroeven”, zegt Oliver Zipse, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG. In 2018 verschijnt de BMW i8 Roadster, in 2020 de volledig elektrisch aangedreven X3 en in 2021 de i Next. BMW Group wil dit jaar zo’n 100.000 elektrisch aangedreven auto’s verkopen. Daarmee zou het merk eind dit jaar 200.000 auto’s met elektrische aandrijving op de weg hebben.

Elektrische Mini

Op de rol voor het jaar 2019 staat een volledig elektrisch aangedreven Mini 3-deurs. Daarmee biedt BMW’s dochtermerk dan keuze uit vier aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-inhybride en volledig elektrisch. De aandrijflijn van de e-Mini wordt geproduceerd in de BMW-fabrieken in Beieren, de inbouw in de Mini-fabriek in Oxford. Daarmee vist VDL-Nedcar in Born achter het net. De Nederlandse fabriek produceert al de Mini 3-deurs, cabrio, Countryman, plug-in hybride en John Cooper Works. De keuze van BMW voor Oxford is ingegeven door de enorme investering (plm. 840 miljoen euro, verspreid over meerdere jaren) in deze fabriek. De onzekerheid over de uitwerking van de brexit weegt daar vooralsnog niet tegenop. Wel koestert BMW de faciliteiten bij Nedcar als een alternatief, een comfortabele gedachte voor het bedrijf indien veranderende politiek-economische omstandigheden dat noodzakelijk maken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties