In de stemfase van de verkiezing Autobedrijf van het Jaar zijn sommige kandidaten creatief in de weer geweest om hun klanten te bewegen tot een positief oordeel. Dat blijkt uit een belronde langs de tien halvefinalisten door Aftersales Magazine.
Standaard stuurden de kandidaten een herinnering/aansporing mee met de facturen. Ook de door Bovag ter beschikking gestelde reischeque ter waarde van vijfhonderd euro werd als ‘lokkertje’ genoemd. Verder blijkt Facebook van alle sociale media het meest gebruikte platform om support binnen te slepen.Cabrio
Maar er zijn ook originelere middelen in de strijd geworpen. Zo stelde Autobedrijf Geert Stevering uit Ulft een weekend cabriorijden als cadeau in het vooruitzicht. “Onze klanten hebben dat massaal geliked”, zegt mede-eigenaar Els Stevering (rechts op de foto). “Daarnaast hadden we op de balie steeds een doosje Merci-chocolaatjes liggen, als dank voor het stemmen.”
Autobedrijf Tjeerdsma in het Drentse Nieuw-Weerdinge stelde stemmers een jaar lang gratis autowassen in het vooruitzicht. “Eens per maand, met een programma van 7,50 euro. Is toch leuk meegenomen.” In Elst (Gld.) kregen bezoekers van De Witte Garage pas ná de stemronde een attentie, in de vorm van een gebakje met logo van het bedrijf en de verkiezing. “Alles bij elkaar een paar honderd gebakjes”, blikt eigenaar Frank de Wit terug. ”In het voortraject wilden we geen sponsoring, verloting of zo in het vooruitzicht stellen. Mensen moeten alleen stemmen als ze echt tevreden zijn over ons.”
Vorig jaar deed toenmalig finalist Arnold Koops, eigenaar van Auto Nol uit Nijkerk, in de publieksronde een jaar contributie van de plaatselijke voetbalclub Sparta cadeau. Het enige wat hij/zij moest doen om in aanmerking te komen, was een stem op het bedrijf van Koops uitbrengen. “Want meedoen aan een verkiezing is net zo’n teamsport als voetbal.” Door omstandigheden duurde het even – ruim een jaar – voordat afgelopen dinsdag de prijs kon worden uitgereikt.