De toespraak van voorzitter Gerard ten Buuren, gisteren op het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, zat boordevol optimisme. Er klonken echter ook waarschuwingen: het gaat goed, maar opletten blijft geboden.

Dat het congres bijna duizend gasten trok, “een mijlpaal”, weerspiegelt volgens Ten Buuren de vitaliteit van het onafhankelijk autobedrijf. “Nog steeds groeit de afdeling in ledental. Er komen meer en vooral jonge ondernemers bij. Of nieuwe groepen, zoals specialisten in restauratie van auto’s en de internationale groothandel.” Ook aan de klantzijde zit er muziek in het vrije kanaal. Het marktaandeel van de onafhankelijken in de aftersalesomzet is in en rondom ons land meer dan zestig procent. “Wij met z’n allen zijn dus nog steeds een belangrijke speler en dat is een mooie positie.” Volgens onderzoeksbureau McKinsey geven consumenten vijf belangrijke redenen om te kiezen voor het onafhankelijk autobedrijf: vertrouwen in kwaliteit en betrouwbaarheid, flexibiliteit, objectiviteit, prijs, waar voor je geld, nabijheid.

Elektrisch rijden

De door velen voorspelde branchebedreiging door elektrisch rijden werd door Ten Buuren gerelativeerd. “Er rijden op dit moment in Nederland 8,2 miljoen personenauto’s en circa negenhonderdduizend busjes. Samen verkopen we jaarlijks gemiddeld zo’n vierhonderdduizend nieuwe auto’s. Dus als we vanaf vandaag alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s zouden gaan verkopen duurt het nog ruim twintig jaar voordat het hele wagenpark vervangen is. U begrijpt, net als ik, dat het wagenpark de komende jaren nog heel divers zal blijven.”

Opletten

Toch blijft het opletten geblazen. Toegang tot almaar complexere voertuigtechniek in geval van reparatie wordt lastiger. Dat vraagt wat Ten Buuren betreft om specialiseren – in merk, techniek of reparatie. Ook (meer) samenwerken met collega’s en partners is geboden, net als zorgen voor goed geschoolde vakmensen. “Wie durft er keihard te roepen dat hij jaarlijks een strak scholingsprogramma heeft? Voor uzelf en voor uw mensen?” Bij het online zaken doen moet het onafhankelijk autobedrijf eveneens scherper aan de wind varen. Onderzoek leert dat de meeste leads voor autoverkoop en werkplaatsafspraken gemist worden tussen 13.00 en 14.00 uur – “als wij blijkbaar ons bammetje eten”- en tussen 17.00 en 18.00 uur – “als wij druk zijn met klanten die auto’s ophalen of iets dergelijks.” Gedragsaanpassing is dan ook zeer gewenst en nodig, aldus Ten Buuren. “De wereld om u heen past zich echt niet aan aan u.”

Fotoimpressie

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
16 april 2025
Nieuwe CEO LKQ Benelux-France bekend
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
Meest bekeken berichten
Recente reacties