De omzetcijfers van toeleveranciers in de auto-industrie groeien wereldwijd sterk. Maar ze worden ook bedreigd door enkele megatrends (autodelen, mobiliteit, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie).

Dat concluderen managementconsultant Roland Berger en financieel adviseur/asset-manager Lazard in de wereldwijde Automotive Supplier Studie 2018. Op basis van gesprekken met 650 leveranciers wereldwijd komen de auteurs tot de slotsom dat bestaande verdienmodellen aanpassen behoeven.

Onrust

Uit de mondiale rondgang blijkt dat de omzetgroei in deze markt naar verwachting drie procent  bedraagt ten opzichte van 2016; met een gemiddelde EBIT-marge van ongeveer 7,3 procent blijven de winstcijfers op niveau. Tegenover recordcijfers qua volume staat volgens Christof Söndermann, director bij Lazard, het “feit” dat vier megatrends in de auto-industrie zorgen voor onrust in alle leveranciersdomeinen. – nieuwe verdienmodellen (zoals rijden-op-afroep en autodelen) hebben grote invloed op auto-eigenaarschap, persoonlijke mobiliteit en goederenlogistiek; – de tijdlijn voor autonoom rijden op de hoogste niveaus (4 en 5) wordt steeds korter, doordat nieuwe economie, wet- en regelgeving en technologie op hun plek vallen; – kunstmatige intelligentie en connectiviteitstechnologie bereiken mainstream-toepassingen; – elektrificatie ontwikkelt zich snel. Daardoor ontstaat momentum bij wet- en regelgevers en OEM’s.

Veranderingen

Het eindspel is daarmee helder, maar de periode ernaar toe kent voor toeleveranciers een hoge mate van onzekerheid. “Ze moeten substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe investeringen onzeker zijn,” zegt René Seyger, Senior Partner bij Roland Berger. Het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, is niet langer houdbaar. Volgens de studie biedt de disruptie een unieke mogelijkheid voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. Wel vraagt deze stap om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties