60 procent van de toeleveranciers aan de auto-industrie verwacht een daling van de inkomsten in de komende twaalf maanden.
Dat concludeert koepelorganisatie Clepa aan de hand van het tweejaarlijkse onderzoek van Clepa en McKinsey, met input van 120 bedrijven.
Een overheersend gevoel van onzekerheid leidt ertoe dat 64 procent van de leveranciers een negatieve kijk op de zaken heeft, wat duidt op een aanzienlijke daling van het algemene sentiment in de sector. 68 procent van de leveranciers verwacht dat de winsten laag zullen blijven en ongeveer 38 procent verwacht break-even te draaien of verliezen te lijden over het verslagjaar 2024. De afname van de vraag en het afnemende concurrentievermogen van de EU worden gezien als grote zorgen en 65 procent van de leveranciers verwacht dat de penetratiegraad van batterij-elektrische voertuigen tot 2030 niet boven de 50 zal uitkomen.
Herijking nodig
Benjamin Krieger , secretaris-generaal van Clepa, benadrukt de zorgen van de sector en stelt: “De resultaten van de enquête schetsen een grimmig beeld van de immense uitdagingen waarmee onze industrie wordt geconfronteerd. Europese automobielleveranciers hebben de innovatieve kracht om de transformatie van mobiliteit te leiden, maar kostendruk zorgt in plaats daarvan voor banenverlies en fabriekssluitingen. Om werkgelegenheid te beschermen, het concurrentievermogen te vergroten en de groene en digitale transitie te versnellen, hebben we dringend een herijking van de regelgevingskaders nodig.”