De coöperatie van ruitschadeherstelbedrijven Glassconnect is per 1 april gestopt. Zes bedrijven hebben zich aangesloten bij de Samenwerkende Zelfstandige Autoglasspecialisten (SZA).

De SZA werd begin 2017 opgericht en telt inmiddels 34 vestigingen. Waarom niet alle Glassconnect-bedrijven onderdak vonden bij de SZA, legt voorzitter Stefan Clijnk uit. “We stellen onder meer de eis van vijfhonderd jobs per jaar. Zelfs voor een eenmanszaak die alleen met ruitherstel bezig is, is dat makkelijk haalbaar. Wat we niet willen zijn bedrijven die af en toe ruitschade doen, bijvoorbeeld in een shop-in-shopformule. We zijn een samenwerking van echte ruitspecialisten. Daarnaast bewaken we voor elk lid het rayon, om concurrentie met andere SZA-leden te voorkomen.” Dat Glassconnect opereerde als coöperatie maakte de overstap naar de SZA relatief eenvoudig. “Ook wij hebben geen winstoogmerk. Daardoor kunnen we onze eisen hoog stellen. En het feit dat wij als bestuurders ook deelnemer zijn, geeft je toch een wat sterker mandaat. Dat wij hebben gekozen voor een stichting in plaats van een coöperatie maakt ons bovendien wat besluitvaardiger. We zijn allemaal ook praktijkmensen en houden niet van ellenlange discussies.”

Netwerk

Doel bij oprichting van de SZA was om onafhankelijke ruitschadeherstelbedrijven te organiseren zodat de SZA ook voor grotere opdrachtgevers interessant werd. Clijnk richt zich op den duur op een landelijk dekkend netwerk van zo’n vijftig bedrijven. “Dan kun je de verzekerde klant binnen een halfuur op een van onze vestigingen hebben.”

Entree fee

Voor nieuwe leden van de SZA geldt een entree fee. De nu aangesloten ex-Glassconnect-bedrijven betalen die nog niet. “Met hen waren de onderhandelingen al langer gaande, toen bekend werd dat Glassconnect ermee zou stoppen.”  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 oktober 2025
Evo Parts sluit zich aan bij AllParts
30 oktober 2025
Indicata: Occasionmarkt EV normaliseert
30 oktober 2025
Continental blijft onderdelenportfolio uitbreiden
30 oktober 2025
Sensor bepaalt bandendruk op basis van beladingsgraad
30 oktober 2025
Oud en nieuw
29 oktober 2025
Webfleet zet AI in voor voorspellend onderhoud
Meest bekeken berichten
Recente reacties