Europa’s eerste grote batterijenfabriek voor elektrische auto’s wordt gebouwd in de regio Thüringen. Niet door Tesla (de mega-investering van Elon Musk waarop veel Europese overheden hopen) maar door het Chinese CATL.
Het project volgt uit een mega-order die CATL heeft gekregen van BMW. De toeleverancier mag de volgende generatie elektrische BMW’s – de deels autonoom rijdende iNext die in 2021 in de showroom moet staan – voorzien van een batterijenpakket. Omdat BMW samenwerking in deze met andere autofabrikanten voorstaat – zoals bij kaartenmaker HERE – kan de Chinese batterijenfabrikant straks het hart van veel in Europa geproduceerde elektrische auto’s gaan vormen. Met de overeenkomst is een bedrag van ruim een miljard euro gemoeid. Vorige maand plaatste Daimler een order bij CATL (Contemporary Amperex Technology) voor de levering van lithium batterijcellen. Het in 2011 opgerichte CATL is de grootste leverancier van automotive batterijen in China. De onderneming verzorgt zowel de R&D als de productie en verkoop. In 2014 begon het bedrijf een dochteronderneming nabij München.