Voertuigdata zullen op termijn het verdienmodel en de marktpositie van onderdelendistributeurs, onderdelenfabrikanten en werkplaatsen, vooral die van universele autobedrijven, sterk beïnvloeden. Een onbeperkte toegang tot die data, niet belemmerd door welke autofabrikant ook, is de doelstelling van het nieuwe non-profitplatform Carmunication.

Group Auto International, Auto Distribution International, Nexus en een aantal onderdelenfabrikanten zijn inmiddels lid geworden van Carmunication, dat gezeteld is in het Oostenrijkse Wenen. De groep wil speciaal voor haar leden de datastromen reguleren, uiteraard met toestemming van de eigenaar van de auto.

Prognostics

Carmunication zet vooral hoog in op het toekomstige prognostics-model. Dat houdt in dat telematicasystemen tijdig aangeven wanneer er een reparatie, update, vervanging, dan wel onderhoudsmoment zit aan staat te komen. Op die manier kunnen partijen de klant in een vroeg stadium benaderen en een werkplaatsbezoek afspreken. Een proactieve benadering van de werkplaatsklant dus. Voor het universele autobedrijf is dit een cruciale ontwikkeling. Als zij hier de vinger niet achter krijgen, wint het merkkanaal de slag om de connected klant, stelt Carmunication.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties