In de periode 2020-2022 moeten er in Frankrijk veel meer elektrische en vooral hoog autonome auto’s rijden dan nu het geval is. De regering van president Macron heeft hiervoor Anne-Marie Idrac aangesteld als topambtenaar die een en ander in goede banen moet leiden.

De Franse overheid wil bijvoorbeeld robottaxi’s in de grote steden ruim baan geven. Om dat te kunnen realiseren heeft Idrac ruim 40 miljoen euro aan startsubsidie beschikbaar voor verschillende projecten. Eind van dit jaar wil Macron wetgeving introduceren om zogenoemde level 3 en level 4- auto’s te kunnen toelaten. Dat betekent overigens voor verzekeraars ook nog een hele uitdaging. Al die auto’s moeten bovendien een hoog connectiviteitsgehalte hebben om de rijveiligheid te kunnen garanderen: connected met de omgeving, de infrastructuur en andere voertuigen en weggebruikers.

Autofabrikanten

Renault heeft vooruitlopend op deze ontwikkeling, begin dit jaar in Genève de EZ-GO robottaxi geïntroduceerd. PSA heeft een aantal modellen van de 3008 uitgerust met software van Nutonomy. Deze maken momenteel hun testkilometers in Singapore. In Lyon heeft het bedrijf Nayva, ondersteund door onderdelenfabrikant Valeo, een hoog autonome bestel- en personenbus ontwikkeld. Die rijdt al enige tijd in de Parijse zakenwijk La Defense. Dat de Franse overheid hoog inzet op een stevige marktpositie in de connected en autonome mobiliteit – en deels ook aan de touwtjes trekt in de Franse automobielindustrie – maakt dat de motivatie bij auto- en onderdelenfabrikanten groot is. Met al deze initiatieven wil de Franse regering ervoor zorgen dat de Franse automobielindustrie zich kan blijven meten met de Duitse.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
25 juli 2025
DFSK Nederland zoekt partners in het universele kanaal
25 juli 2025
Nieuwe koppeling CSW met Nationale Autowasbon
25 juli 2025
RDC in Beweging: Slimme data voor een sterke mobiliteitssector
24 juli 2025
Moobi verwelkomt 300e Moobi Center in snelgroeiend netwerk
24 juli 2025
Auto- en bandenbedrijven bepalend bij aankoopbeslissingen voor banden
24 juli 2025
Niet harder, maar slimmer werken
Meest bekeken berichten
Recente reacties