De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi heeft wereldwijd een meerjarige overeenkomst gesloten met Google. De Alphabet-dochter gaat applicaties en diensten integreren in het infotainmentsysteem van de verschillende merken.

Dat maakte de alliantie op 18 september bekend. De samenwerking is slecht nieuws voor Tomtom, die nu nog de Renaults, Nissans en Mitsubishi van navigatie voorziet. Het aandeel Tomtom verloor op het Damrak ruim een kwart van zijn waarde.

Android

De alliantie neemt Android als besturingssysteem en biedt onder meer navigatie aan via Google Maps. Daarnaast biedt de samenwerking diverse andere applicaties die consumenten nu nog alleen via hun smartphone, maar straks ook via het infotainmentsysteem van hun auto kunnen gebruiken. Binnen de alliantie hebben de afzonderlijke merken de mogelijkheid om voor hun klanten een specifieke interface te creëren. De alliantie verzekert gebruikers ervan dat het systeem compatibel is met andere besturingssysemen, zoals Apple iOS.

Toekomstplan

De samenwerking met Google maakt onderdeel uit van een langetermijnplanning die meer voertuigen binnen de alliantie wil voorzien van connectiviteit en cloud based diensten. Een en ander moet leiden tot een afzet van zo’n veertien miljoen voertuigen tegen 2022. In 2017 verkochten de partners binnen de alliantie gezamenlijk meer dan 10,6 miljoen voertuigen in bijna tweehonderd landen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
Meest bekeken berichten
Recente reacties