76 procent van de Nederlanders geeft bij de aanschaf van een nieuwe auto nog altijd de voorkeur aan een diesel- of benzineauto. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Multiscope in opdracht van leasemaatschappij Athlon onder ruim duizend automobilisten.

Hoewel investeerders blijven geloven in Fastned, dat elektrisch rijden in Nederland een opkontje wil geven, is de gemiddelde Nederlander nog niet toe aan een elektrische auto. De beperkte actieradius is voor 32 procent de reden om nog niet in een elektrische auto te willen stappen. Toch ziet Marchel Koops, algemeen directeur bij Athlon, de perceptie van elektrisch rijden en het gedrag van automobilisten veranderen, vooral binnen de leasemarkt. We herkennen de uitkomsten van het onderzoek ook in de praktijk. Het percentage zakelijk bestelde elektrische auto’s en de interesse ervoor groeit – en de wil binnen de leasemarkt is er zeker, maar de daadwerkelijke overstap naar een volledig elektrisch wagenpark is vaak nog een meerjarenplan.”

Milieu

Nederlanders die wel kiezen voor een elektrische auto, doen dit vooral vanuit milieuoverwegingen. 24 procent geeft aan bij te willen dragen aan een beter milieu en een elektrische auto past in dit plaatje. Koops: “Het feit dat autobezitters nog vaak kiezen voor auto’s met een traditionele brandstofvorm, is natuurlijk niet onlogisch. De stap van diesel of benzine naar elektrisch is niet zomaar gemaakt. Zo’n verandering van perceptie en gedrag heeft tijd nodig. Het goede nieuws is dat er vanuit de politiek meer aandacht is voor het milieu en elektrisch vervoer de aandacht heeft in het Klimaatakkoord. De komende jaren komen er van verschillende merken diverse nieuwe elektrische auto’s op de (lease-)markt. Hierdoor wordt de keuze ruimer, zien mensen steeds meer elektrische auto’s om zich heen en zullen ze ook vaker positieve ervaringen delen. Voor zowel autofabrikanten en mobiliteitsproviders ligt er dan ook de taak om elektrisch vervoer daarbij nog aantrekkelijker te maken. De drempel voor Nederlanders om dan zelf ook over te stappen zal daardoor steeds lager worden.”

Laadpalen

Het gedoe met opladen van een elektrische auto weerhoudt 14 procent van de automobilisten ervan te kiezen voor elektrisch rijden, hoewel Nederland de meeste publieke laadpalen telt van heel Europa. “Nederland is goed op weg om EV-vriendelijker te worden. Momenteel zijn er al drie keer zo veel laadpunten als tankstations in ons land, blijkt uit cijfers van RVO en Tankpro. Daarbij is de actieradius van een elektrische auto tegenwoordig vaak voldoende voor dagelijks woon-werkverkeer. De uitdaging zit hem ook vooral in Europese en uiteindelijk wereldwijde dekking”, aldus Koops.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties