De Europese autoverkopen in november 2018 zijn 8,0 procent lager dan in november vorig jaar. Over elf maanden is er nog een plus van 0,8 procent.

Dat blijkt uit de recente verkoopcijfers van koepelorganisatie Acea. Sinds de invoering van de WLTP-testcyclus in september vallen die cijfers behoorlijk lager uit, nadat ze voor die tijd behoorlijk stegen, tot zelfs een plus van 31,2 procent in augustus.

Big five

Na elf maanden blijft het beeld overeind dat vooral in Centraal-Europa de vraag toenam, met 9,6 procent. Van de vijf belangrijkste markten in de EU lieten Spanje (+8,0 procent) en Frankrijk (+4,7 procent) solide groeicijfers zien. Duitsland komt met een plus van 0,4 procent op bijna hetzelfde niveau uit als vorig jaar. De vraag in Italië (-3,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-6,9 procent) nam aanzienlijk af. Nederland doet het goed, al daalde ook in ons land de vraag in november (-7,4 procent). Over de eerste elf maanden is er wel nog een flinke plus van 6,8 procent.

Fabrikanten

Kijken we over de eerste elf maanden van 2018 naar welke fabrikanten goed in staat zijn hun auto’s in de Europese Unie te verkopen, dan valt uiteraard de enorme plus van de PSA Group op, die verklaarbaar is door de overname van Opel/Vauxhall. Bovengemiddeld groeiden vooral de verkopen van Volvo (+7,4 procent), Toyota (+5,9 procent), Kia (+5,3 procent) en Hyundai (+5,0 procent). Met name Nissan (-11,8 procent) blijkt in Europa in 2018 duidelijk minder aantrekkelijk voor autokopers.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties