Nadat de filezwaarte in 2017 nauwelijks was gestegen, is de vertraging voor het verkeer dit jaar met 20 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen tijdens de spitsuren maar ook overdag ondervonden weggebruikers veel meer oponthoud.
Dit concludeert de ANWB op basis van jaarcijfers, gemeten op het totale Nederlandse wegennet. De ANWB berekent de filezwaarte door de totale lengte van de files te vermenigvuldigen met de tijdsduur van de files.Infrastructuur
De ANWB constateert dat de uitbreiding van de infrastructuur in de afgelopen jaren onvoldoende is geweest om het grote verkeersaanbod tijdens de piekuren te kunnen verwerken. In de regio’s Den Haag en Rotterdam ondervonden weggebruikers het afgelopen jaar de meeste hinder van files. Ook op de wegen in de provincies Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg nam de filezwaarte in 2018 toe. In de provincies Noord-Holland en Utrecht bleef deze vrijwel gelijk terwijl het verkeer in het noorden van het land veel minder verkeershinder ondervond in vergelijking met vorig jaar.Weer
Naast het verkeersaanbod hebben de weersomstandigheden grote invloed op de doorstroming van het verkeer. De storm op donderdag 18 januari zorgde ervoor dat het verkeer op veel wegen compleet vast kwam te staan. Ondanks de uitgebreide waarschuwingen kantelden er die dag meer dan zestig vrachtwagencombinaties en blokkeerden daarmee lange tijd veel wegen. Maart is volgens de statistieken een van de drukste maanden en liet ook dit jaar weer een enorme piek zien. Naast slecht weer met veel regen werden weggebruikers geconfronteerd met een groot aantal ernstige ongelukken die leidden tot veel verkeershinder. Tijdens de droge zomer zorgden de vele bermbranden en het recreatieverkeer voor extra oponthoud op de wegen.Top tien
De grootste knelpunten waren in het afgelopen jaar in de ochtendspits de A4 Den Haag richting Amsterdam en in de avondspits de A27 van Utrecht naar Breda.2018* | 2017 | ||||
1 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond – Werkendam | +34 % | 1 | |
2 | A4 Amsterdam -> Den Haag | Roelofarendsveen – Zoeterwoude | +18 % | 2 | |
3 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Leidschendam – Zoeterwoude | +34 % | 7 | |
4 | A15 Rotterdam -> Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht | +32 % | 9 | |
5 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel – Oirschot | +13 % | 4 | |
6 | A4 Den Haag -> Rotterdam | Den Haag-Zuid – Ketheltunnel | +30 % | – | |
7 | A15 Gorinchem -> Rotterdam | Gorinchem – Papendrecht | +46 % | – | |
8 | A2 Utrecht -> Den Bosch | Culemborg – Zaltbommel | +34 % | – | |
9 | A1 Amsterdam -> Amersfoort | Amersfoort-West – Barneveld | +25 % | 5 | |
10 | A50 Arnhem -> Eindhoven | Knp. Valburg – Ravenstein | +13 % | 8 | |
* Toename filezwaarte in 2018 |