De koepelorganisatie van Europese banden- en rubberfabrikanten Etrma heeft de verkoopcijfers gepubliceerd over het eerste kwartaal van 2019. Hieruit blijkt een lichte afname ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Er werden in de eerste drie maanden 2019 ‘slechts’ 50,83 miljoen personenautobanden door de retailsector verkocht. Ondanks een gestegen wagenpark is dit aantal het laagste afzetvolume in het eerste kwartaal sinds 2014.

Trendbreuk

Overigens werd de trendbreuk vorig jaar al ingezet, want in 2018 werden er van januari tot en met maart ook al minder banden verkocht dan in de vier jaren daarvoor. Procentueel is de daling wel minder dan in 2018.
2014 51.131.000
2015 52.120.000 +2,0 procent
2016 53.309.000 +2,3 procent
2017 55.459.000 +4,0 procent
2018 52.394.000 -5,5 procent
2019 50.830.000 -3,0 procent
De markt voor personenwagenbanden en banden voor lichte bedrijfswagens was daarmee de enige die een daling liet zien. Voor trucks (+9 procent), motoren en scooters (+5 procent) en agrarische voertuigen (+1 procent) werden juist plussen genoteerd.

Trends

Algemeen secretaris Fazilet Cinaralp laat zich door de eerste cijfers over 2019 niet van de wijs brengen: “Alles bij elkaar laten de eerstekwartaalcijfers over 2019 een relatief stabiele markt zien. Die ontwikkelt zich volgens eerder geconstateerde trends. Zo verwelkomen we de toename in vierseizoenenbanden. Zij dragen bij aan de veiligheid op onze wegen. Verder zien we een positieve ontwikkeling in de verkopen in de truckmarkt. Ook die zijn een bevestiging van de trend uit 2018.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
21 mei 2025
Crisis is kans
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
Meest bekeken berichten
Recente reacties