De voorzichtige vooruitzichten zien er positief uit, er lijkt een einde aan het chiptekort en de brandstofprijzen staan niet langer op recordhoogte. Jan van Delft, voorzitter van VZR, is echter niet gerust: “Het ziet er niet naar uit dat mobiliteit beter betaalbaar wordt richting einde van het jaar. VZR ziet dat werknemers de hoogste prijs betalen voor hun mobiliteit.”

Ten aanzien van de leveringsachterstanden lijkt het ergste voorbij te zijn. De importeurs beginnen met het inhalen van de (aanzienlijke) achterstanden. Deze achterstanden in combinatie met de wereldwijde inflatie en personeelstekorten, zorgen ervoor dat wij hogere prijzen voor nieuwe auto’s voorzien.Het tekort aan nieuwe auto’s heeft uiteraard ook effect op de gebruikte auto’s. De vraag neemt toe en het aanbod af. Hierdoor zien we de prijzen van gebruikte auto’s zeker voorlopig nog niet dalen.

Brandstof

“De brandstofprijzen zijn niet meer zo extreem als een paar maanden geleden, nadelig effect is dat we nu een prijs van 2,22 euro ‘minder hoog’ vinden. Helaas werken de meest werkgevers nog met een kilometervergoeding van 0,19 euro, die op het kostenniveau van 2006 is gebaseerd. De zeer bescheiden verhoging naar 0,21 euro wordt pas in januari wettelijk ingevoerd.”

Elektrisch rijden

De hogere aanschafwaarde van elektrische auto’s wordt met een lagere bijtelling deels gecompenseerd, maar de energiekosten zijn ook explosief gestegen. “Spekkopers lijken de elektrische rijders mét zonnepanelen, zij rijden bijna gratis. Helaas is de wachttijd voor zonnepanelen inmiddels ook opgelopen tot circa zes maanden. Het blijvend stimuleren van elektrisch rijden lijkt niet eerder dan in het voorjaar van 2023 op de agenda van het kabinet te staan. Per 1 januari 2023 ga je opnieuw meer bijtelling betalen voor nieuwe elektrische auto’s.”

“De bijtelling wordt hoger door prijsverhogingen van auto’s en de kilometervergoeding is verre van realistisch. We roepen werkgevers dan ook op om de kilometervergoeding direct te verhogen en de inflatiecorrectie mee te nemen in de vaststelling van de lonen en salarissen. Ook roepen wij het kabinet op in de fiscale sfeer de mobiliteit van de werkende Nederlander te stimuleren, dit in het belang van de BV Nederland en het voorkomen van een recessie.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties