De publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s groeit in Duitsland razendsnel. Eind juli waren er zo’n 20.500 openbaar toegankelijke stations, bijna 52 procent meer dan een jaar geleden. Dat meldt het Bundesverbands der Energie- und Wasserwirtschaft (BDEW).

Niet alleen in stedelijke gebieden maar ook in de meer landelijke regio’s doet de laadpaaltrend zich voor. Maar het is volgens BDEW-voorzitter Stefan Kapferer nog niet genoeg. Hij roept de regering op om praktische en juridische hindernissen aan te pakken.

Toestemming

Met name bij woningen en kantoren moet de infrastructuur een duw in de rug krijgen. Op dergelijke locaties zal immers in de nabije toekomst het zwaartepunt komen van de laadbehoefte. Maar ook op wettelijk niveau valt een horde te nemen. Wie in Duitsland een appartementencomplex bewoont, heeft expliciete toestemming nodig van alle andere bewoners/eigenaren om een ingreep die iedereen raakt, zoals een laadpaal, te mogen doorvoeren. Wie huurt kan de installatie geblokkeerd zien door een veto van de verhuurder.

Netwerk

Een fijnmazig netwerk van laadstations geldt in Duitsland als absolute voorwaarde om de aanschaf van EV’s aan te jagen. Op die manier kunnen autofabrikanten in 2030 de dan geldende EU-norm voor gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer halen. In dat verband heeft een regeringscommissie als doel geformuleerd dat Duitsland tegen die tijd tien miljoen elektrische personenwagens moet hebben.

Registraties

Voorlopig is er nog een weg te gaan. In de eerste helft van dit jaar werden 103.000 nieuw gekochte hybrides geregistreerd, bijna zeventig procent meer dan in 2018. Het aantal volledig elektrische auto’s groeide met tachtig procent, naar 31.000 voertuigen. Ter vergelijking: in totaal bedroeg het aantal registraties in Duitsland in de eerste jaarhelft circa 1.85 miljoen auto’s.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 mei 2025
Occasionprijzen blijven licht stijgen
21 mei 2025
Apollo: Merk Vredestein blijft bestaan
21 mei 2025
Crisis is kans
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
Meest bekeken berichten
Recente reacties