De Avis Budget Groep ziet grote voordelen in het connected maken van de vloot. Op dit moment is een derde van de vloot van ruim zeshonderdduizend auto’s connected.
De autoverhuurder meldt minder kosten als gevolg van een grotere operationele efficiency, meer inkomsten uit verhaalkosten, tevredener klanten dankzij meer interactieve en gepersonaliseerde technologie, en nieuwe businessmodellen die mogelijk worden gemaakt door het connected platform en voertuigdata.
Operationeel
Een direct voordeel van een connected vloot is dat Avis beter inzicht heeft in de status van het wagenpark, bijvoorbeeld met betrekking tot bandenspanning, locatie van de voertuigen en kilometerkostprijs. Dit leidt uiteindelijk tot een efficiënter benut wagenpark, beter onderhouden voertuigen en tevredener klanten.
Nieuwe mogelijkheden
“We zien niet alleen korte-termijnvoordelen van het connected zijn, maar we maken ons ook op voor groei op de langere termijn doordat zich mogelijkheden aandienen voor nieuwe producten, diensten en samenwerkingen die voorheen onmogelijk waren”, aldus Arthur Orduña namens Avis. Zo stelt Avis zijn vloot beschikbaar voor partijen die actief zijn met ritdelen als Lyft, Uber en Via. Volgens Avis staat het bedrijf pas aan het begin van wat er aan businessmodellen nog allemaal mogelijk wordt.
Avis werkt voor zijn connected vloot samen met autofabrikanten als Ford, Toyota, GM en PSA, en hardwareproducenten als I.D. Systems en Continental.