Het universele autobedrijf van Theo Slegers was het eerste dat zich aansloot bij de garageformule voor Opel-specialisten, TOP Merkspecialist in Opel van ABC Automotive. Gelegen in coronabrandhaard Boekel is het om meerdere redenen een spannende tijd voor de ondernemer.
Het is niet dat Boekel zo Opel-minded is, al is een auto in deze contreien wel onontbeerlijk. Het dichtstbijzijnde treinstation is in Oss, 25 kilometer verderop. “Er zijn hier ook behoorlijk wat autobedrijven”, aldus Theo Slegers, van wie al vroeg duidelijk was dat hij het autovak in zou gaan. “Het was kermis. Ik was vier en toen waren ze me al kwijt. Ik was niet op de kermis, maar aan de overkant van de straat, waar een Fiat-garage zat. Daar stond ik te kijken bij de monteurs. Met die kermis had ik niets, maar werken in een garage, dat heb ik altijd gewild.”
‘Als je Opel-dealers weghaalt, verdwijnen er ook steeds meer Opel-rijders’
– Theo Slegers, TOP Merkspecialist –
Opel
Uiteindelijk werd het geen Fiat, maar Opel en in zijn bedrijf ademt ook alles Opel, van de grote hoeveelheid occasions op het erf tot aan de gele kleur van de vlaggen en betimmering van het pand. Toch is het vooral te danken aan zijn praktische ondernemerszin dat het bedrijf van Theo Slegers geel gekleurd is. “De gele verf waarmee ik delen van het pand heb geverfd, heb ik overgenomen van een ander bedrijf dat de verf niet meer nodig had. Bovendien is geel een frisse en herkenbare kleur. Overigens hebben we behalve een nieuwe lik verf in 2012 onze werkplaats ook nog grondig verbouwd tot dertien werkplekken, waaronder zeven bruggen.”
Wat betreft Opel moet het bij Theo Slegers al heel gek lopen, willen hij en zijn monteurs een klus niet kunnen klaren. “We doen eigenlijk alles zelf, motoren reviseren, versnellingsbakken reviseren, schadeherstel… Opel heeft wat dat betreft weinig geheimen voor ons. Zo kent onze chef-monteur, die inmiddels al bijna twintig jaar bij ons in dienst is, alle ins en outs van het bedrijf en van het merk Opel. Ik zit 35 jaar in de auto’s, 35 jaar in Opel, en als je gewoon meebeweegt met de markt, dan heb je geen probleem. We houden de cursussen bij, van Opel en van Autoniveau, wat nu Automotive Academy heet. En we meten veel zelf, met multimeter, spanningszoeker, scoop, laptop en ook de originele Opel-testapparatuur.”
“Ik denk dat wij 25 jaar geleden een van de eerste bedrijven waren die een scoop hadden. Natuurlijk, wij zijn ook wel eens uren bezig voordat we de oorzaak van een probleem hebben gevonden. Dan denk ik wel eens: ‘Opel, had dat niet wat simpeler gekund?’ Maar dat is een kwestie van uitzoeken, dat doe ik vaak ’s avonds. Het zijn ook geen uren die je allemaal op de factuur kunt zetten. Ik zie het als studiekosten, want de volgende keer weet je wel hoe het zit.”
Nu Opel deel uitmaakt van de PSA-groep merkt Theo Slegers wel dat er dingen veranderen. “De organisatie wordt anders. PSA geeft ook heel veel informatie vrij, dat is wel prettig, maar het inkrimpen van het dealerkanaal werkt averechts, in mijn ogen. Uiteindelijk verdwijnen ook de Opel-rijders als je de Opel-dealers weghaalt. Je kunt beter een beperkt aantal dealers aanstellen, maar wel servicedealers overeind houden. Je ziet het bij meer merken, vooral de Europese, en die verliezen allemaal marktaandeel. Ondertussen zie je wel Koreaanse en Japanse dealers opstaan.”
Met de aansluiting bij PSA verandert ook de techniek van Opel mee. “Je ziet bijvoorbeeld dat een elektrisch systeem altijd plus gestuurd was en nu ineens massa gestuurd wordt. Er zijn ook steeds meer storingen die softwarematig worden opgelost, krijg je gewoon een software update.”
Dergelijke updates zijn voor Autobedrijf Slegers geen probleem. Omdat hij een, misschien zelfs wel twee kinderen heeft die zijn bedrijf mogelijk willen voortzetten, is Theo Slegers ook niet terughoudend om in nieuwe technieken te investeren. “We hebben de X hybride al in huis. Opel heeft daarnaast de Ampera en de elektrische Corsa komt eraan. Daar zijn we helemaal op voorbereid.”
TOP Merkspecialist in Opel
De nieuwe garageformule voor merkspecialisten in Opel komt uit de koker van ABC Automotive, dat ook merkformules heeft voor Toyota (Vetos), Renault (VSR), Peugeot-Citroën (PCA) en Mercedes-Benz (MBSG). In totaal zijn er zo’n 120 merkspecialisten van de verschillende merken bij een van de formules van ABC Automotive aangesloten. Dat biedt natuurlijk de nodige inkoopvoordelen, al is dat niet de belangrijkste reden waarom Theo Slegers heeft besloten zijn bedrijf bij TOP aan te sluiten. “Ik moet me daar nog in verdiepen. Ik denk dat ik zelf best goed inkoop. Originele onderdelen koop ik via Distrigo, of anderszins. Ook olie koop ik zelf in, zeventien soorten, van goede kwaliteit voor een goede prijs. Er zitten sensoren in de tanks. Als die ‘zien’ dat de olie bijna op is, krijg ik telefoontje wanneer ze nieuwe kunnen komen brengen. Dus het inkoopvoordeel van TOP Merkservice, dat moet ik nog ervaren. Gelukkig laat de formule je daarin vrij. Met veel andere formules moet je al je klantengegevens doorgeven. Op het moment dat ik dan met zo’n formule stop, krijgen al mijn klanten een bericht: ‘Auto Slegers zit niet meer bij deze formule. U kunt voortaan bij die en die garage van onze formule terecht.’ Dat is wat ik niet wil. Het zijn mijn klanten en dat wil ik graag zo houden.”
“Ik ben benaderd door meerdere garageformules, maar TOP Merkspecialist is de partij die het beste past in de toekomstvisie van Autobedrijf Slegers Boekel. Daar hoef ik niet alle in en outs op tafel te leggen, mijn visie en huisstijl blijven hetzelfde, dat is wat ons zeer aanspreekt en verder zien we wel hoe de samenwerking met TOP Merkspecialist zich ontwikkelt. Het heeft toch een paar jaar nodig om zichzelf te bewijzen.”

Na zes en een half jaar als monteur bij een Opel-dealer gewerkt te hebben, begon Theo Slegers in 1992 zijn eigen autohandel. Daarnaast werkte hij als chef-monteur in het autobedrijf van Tonnie van der Heijden. In 2004 ging het bedrijf samen met dat van Van der Heijden en werd het Van der Heijden Slegers. In 2015 is Tonnie van der Heijden met pensioen gegaan en heeft Theo Slegers het bedrijf geheel op eigen wijze doorgezet.
Al bestaat 90 procent van het werk bij Auto Slegers uit Opel, andere merken zijn welkom. “We kunnen alle merken aan. We zijn ook Lease Service Center, waar ook regels en eisen voor gelden, al heb ik er daar niet meer dan één per week van. Het zijn vaste klanten die dan ineens een leaseauto krijgen en hier blijven komen.”
Ook de occasionvoorraad bestaat vooral uit Opel, al zit er wel eens een ander merk tussen. “We ruilen alles in. En we kopen ook wel eens andere merken in. Dan koop je een hele partij Opel, maar dan moet je wel bijvoorbeeld die Nissan en die BMW erbij nemen. Dat doe ik dan wel en die raak ik ook wel weer kwijt. Alle auto’s die hier binnenkomen, heb ik zelf bekeken. Als er een auto tussen zit die om de een of andere reden niet in ons assortiment past dan gaat hij de handel in. We willen altijd goede kwaliteit leveren, TOP-kwaliteit auto’s. Ik heb een fijne klantenkring, daar zit een stijgende lijn in en dat wil ik zo houden. Mijn naam staat ook op de gevel, dus die staat ook op het spel.”
Corona
Natuurlijk raakt de coronacrisis ook Autobedrijf Slegers Boekel, al was de betekenis ervan voor de werkplaats eind februari nog relatief klein. “De werkplaats zit nog voor de hele volgende week vol. Ook de verkoop loopt nog niet duidelijk merkbaar terug. Ik heb nog elf auto’s staan die al verkocht zijn en die nog afgeleverd moeten worden.”
Arbeidsduurverkorting heeft Theo Slegers ook nog niet aangevraagd. “Ik heb wel een werknemer met vijftig jaar ervaring die eigenlijk al met pensioen is, maar tot voor kort nog elke dag in ons bedrijf aanwezig was. Een goede kracht, iemand die het vak goed snapt. Hij heeft al wel laten weten nu even niet te komen, vanwege die coronacrisis. Gelukkig hebben we een leuke jonge groep, waarmee we voorlopig alle werkzaamheden aankunnen.”