Met de toetreding per 1 maart van AE-Tech uit Lunteren bestaat het prille concept Roetfilterservice.net nu uit vijf specialisten op dit vlak. Initiatiefnemer René Visser wil naar een landelijk dekkend netwerk.
Tussen 150.000 en 200.000 kilometer op de teller kun je er bijna op wachten: het roetfilterlampje gaat branden. Veelal de voorbode van een gepeperde rekening, zeker voor wie een nieuw, origineel DPF laat monteren. Maar er is een goedkopere, net zo effectieve remedie: reinigen. Dat betoogt althans René Visser, oprichter van Roetfilterservice.net.

Volgens de directeur-eigenaar van Visser Diesel Center is behandeling van het roetfilter in de Flashclean-machine interessant voor tal van mobiliteitspartijen. Bijvoorbeeld een leasemaatschappij: waarom het filter vernieuwen als de auto bijna eindecontract is? met reinigen besparen ze kosten. Of de eigenaar van een vloot servicewagens, volgestouwd met hoogwaardige hardware die duurder is dan het voertuig zelf. “Reinig je het filter, dan rij je zomaar door tot drie ton en meer.” En dan is er nog de particuliere dieselrijder, niet blij met het gepeperde prijskaartje van een nieuw, fabrieksorigineel DPF inclusief montage en btw. “Dit type klant gaat gegarandeerd het web op. Daar moet hij op de eerste pagina Roetfilterservice.net tegenkomen. Mooier zou het zijn als het garagebedrijf de reiniging zelf voorstelt aan de klant.”
Sensoren
Moderne uitlaatsystemen zijn technisch complex. Soms blijkt het roetfilter vrij van verstopping maar toch niet in staat tot regenereren. Dan speelt er waarschijnlijk iets op het niveau van de EGR-klep, het inspuitsysteem, de turbo of heeft het filter schade opgelopen. Die kan van thermische aard zijn, omdat er te lang mee is doorgereden. Ook chemische middeltjes kunnen averechts werken, net als geboorde gaten om doorstroming te forceren. Roetfilterservice.net bepaalt per situatie de beste methode, op basis van kilometers, foutcodes, wel/geen storingsmelding en aanvullende gegevens van de klant. “Zomaar de zaak doorblazen met een hogedrukreiniger, daar zet ik mijn handtekening niet onder.”
Dat geldt ook voor Harry Banis, Stokking Diesel Service, Klein Jan Diesel Center en AE Tech. Zij sloten zich aan na de officiële lancering, december 2019, van Roetfilterservice.net. Het collectief wil een technisch toereikend, financieel aantrekkelijk en milieuvriendelijk alternatief (hergebruik) bieden voor vervanging door een OEM-partikelfilter. “We zoeken partijen met een aantoonbaar specialisme op (diesel) diagnosevlak. Ook verwachten we van deelnemers een actieve houding, zoals het leveren van online content met voertuigspecifieke oplossingen. Wat we sowieso willen bereiken, is scheiding van kaf en koren. Voorkomen dat mensen naar Beun de Haas gaan, die zich niet verdiept in de oorzaak van de storing.”
Vragenmenu
Het autobedrijf meldt eenvoudig zijn reinigingsopdracht aan met kenteken, klacht omschrijving, foutcodes op de website roetfilterservice.net. Het doel is een platform voor bezoekers met de juiste informatie over het reinigen van roetfilters. René Visser sluit niet uit dat er op termijn een Problemcar-achtige database komt, inclusief klachtomschrijving en foto’s. Het gaat de groep niet om een specifiek aantal deelnemers, maar om kennis en kwaliteit. De leden bepalen of en wie erbij komt. Iedereen behoudt zijn eigen identiteit binnen het platform. Op 30 juni volgt intern de evaluatie van het eerste halfjaar.