AutoScout24 genereerde afgelopen maand 16 procent meer leads dan in augustus vorig jaar. Opvallend vindt de occasionportal dat tegelijkertijd het aanbod en de gemiddelde prijs van tweedehands auto’s daalden.

De daling begon met de komst van Covid-19 en zet sindsdien gestaag door. Het prijsverschil met 2019 wordt elke maand een stapje groter. In augustus lag de gemiddelde prijs 626 euro onder de prijs in augustus 2019, terwijl het in januari omgedraaid was. Toen betaalde men gemiddeld 2.341 euro per occasion meer dan in 2019.

Inkoop

Deze ontwikkeling is mogelijk te verklaren door de grote vraag, gepaard met de problemen die autobedrijven hebben met de inkoop van de juiste auto’s. De eerste tekenen dat de inkoop van occasions langzaam weer aantrekt zijn inmiddels gesignaleerd. De grote vraag wordt onder andere veroorzaakt door de trend die al maanden gaande is, waarbij mensen door corona het OV mijden en autobezit belangrijker zijn gaan vinden. Dat de aanschaf van een occasion voor hen de oplossing is, is te zien in het aantal leads op het platform dat met 16 procent gestegen is. Rachel Gómez y Maseland, country manager van AutoScout24 in Nederland (260.000 occasions): “Aan onze cijfers zien we dat schaarste op dit moment niet leidt tot een gemiddelde prijsverhoging. Het aanbod zakt steeds verder en de gemiddelde prijs van een occasion reageert hier niet op zoals we verwachten.”

Alle soorten

Met een minimale stijging in populariteit van 61 procent bij de 10-20-jarige auto’s en een maximale stijging van 85 procent bij de oldtimers en de 1-3-jarige auto’s, is te zien dat geen enkele leeftijdscategorie achterblijft. Ook voor alle soorten brandstof stijgt de populariteit tegenover vorige maand. Hybrides zijn met 92 procent het meest gestegen, maar ook benzineauto’s (77%), CNG (75%) en LPG (72%) zijn in augustus vaker bekeken op het occasionplatform. Luxe auto’s, met een gemiddelde prijs van 52.274 euro, maakten in augustus de grootste stijging in populariteit door, met 88 procent. Ze werden op de voet gevolgd door de hogere middenklasse (83%) en de SUV’s (81%).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties