De markt voor carwash is nog altijd groeiende, zegt Jeroen Visser van Dico, dat voor de begin oktober in Venlo geopende Coppus Carwash de apparatuur heeft geleverd.
Jeroen Visser en Stijn Coppus waren enkele van de gasten op de carwashdag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs, die dit jaar geheel online plaatsvond. Met zijn nieuwe locatie wil Coppus uiteindelijk groeien naar 100.000 wassingen per jaar. Al in het eerste jaar acht hij 75.000 wassingen mogelijk.
Locatie
Stijn Coppus heeft dus het volste vertrouwen dat hij zijn investering in de kettingbaan gaat terugverdienen. Hij heeft lang gezocht naar een geschikte locatie voor zijn carwashbedrijf. “Ik ben vierenhalf jaar met dit plan bezig geweest. De eerste twee jaar was het vooral zoeken naar de juiste locatie. We zitten in het winkelcentrum Trefcenter. Daar komen jaarlijks vijf tot zes miljoen bezoekers.”
Vervangingsmarkt
Wil een ondernemer, net als Stijn Coppus, dergelijke volumes kunnen draaien, is hij feitelijk aangewezen op een kettingbaan. Een rollover of wasbox volstaat dan niet meer. Gevraagd naar hoe hij de markt voor carwash ziet, zegt Jeroen Visser van Dico: “Veel mensen denken dat Nederland wel vol staat met carwashes, dat de markt wel zal afnemen en dat het vooral een vervangingsmarkt is geworden. Dat dachten ze tien jaar geleden al. Wij zien echter dat de markt is blijven groeien en dat er steeds meer wasstraten bij komen. De echte vervangingsmarkt moet nog beginnen. Er wordt steeds meer in de carwash gewassen en dat is ook beter voor het milieu.”