Al langer komt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) op voor een onbelaste kilometervergoeding die wél de werkelijke kosten dekt van zakelijke automobiliteit. De vereniging heeft nu berekend dat de onbelaste kilometervergoeding niet 19 eurocent, maar 24 eurocent zou moeten bedragen.

De onbelaste kilometervergoeding is al in 2006 vastgesteld op 19 eurocent per kilometer, maar is nooit aangepast voor inflatie, zo betoogt VZR. Wel is autorijden duurder geworden, dus vraagt VZR het kabinet om een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding.

Variabele kosten

De bedoeling van  de 19 eurocent is dat dit bedrag de variabele kosten dekt, dat wil zeggen de kosten van autorijden (reparatie, onderhoud, banden en brandstof), exclusief de kosten voor de auto zelf. VZR beroept zich op een onderzoek van Autoweek, die heeft berekend dat de variabele kosten van het rijden in een Renault Clio 21 eurocent per kilometer bedragen over een looptijd van vier jaar en 15.000 kilometer per jaar gemiddeld. Voor een Kia Niro is dat al 26 eurocent en voor een BMW 3-serie zelfs 33 eurocent.

Marktconform

Een gemiddelde van 24 eurocent komt dus volgens VZR veel dichter bij de werkelijk variabele kosten van autogebruik dan de huidige 19 eurocent. “Marktconforme berekeningen tonen dit aan. Bovendien appelleren wij aan de belofte uit 2008 om te indexeren. Mobiliteit verandert, zeker door alle Covid-ontwikkelingen. Als er in de toekomst vaker gereden wordt met de privéauto voor zakelijke doeleinden omdat door het thuiswerken de auto van de zaak niet meer verstrekt wordt, dan moet de vergoeding wel reëel zijn.”

Om een en ander van de politiek gedaan te krijgen stuurt VZR deze week een position paper met zijn standpunten naar de verschillende politieke partijen om de discussie  op te starten.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. De km-kosten die worden genoemd zijn echt te hoog. De variabele kosten incl. brandstof en BTW voor de genoemde auto’s zijn 15 tot 23 cent, dat is zoveel lager dan genoemd dat het de bedoeling van de actie schaadt. Jammer want het is wel degelijk terecht dat aandacht wordt gevraagd voor het niet indexeren van de belastingvrije vergoeding zoals wel was beloofd door de overheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties