Per 1 januari 2023 veranderen er een aantal dingen en één ervan is de verplichte roettest met een deeltjesteller bij de apk-keuring van dieselvoertuigen, zowel personen- als bedrijfswagens.

Hoewel de populariteit van personenwagens op diesel in Nederland over zijn hoogtepunt heen is, bestaat het wagenpark nog altijd uit ruim 1 miljoen diesels, die al na drie jaar voor hun eerste apk op moeten. Diesel is met name in een slecht daglicht komen te staan vanwege de uitstoot van roetdeeltjes, die een bedreiging vormen voor de gezondheid. Om extreem vervuilende diesels van de weg te krijgen, is een roettest met een deeltjesteller opgesteld. Bij de apk van een diesel moet de uitstoot voortaan gemeten worden met een deeltjesteller.

Uitstel

De invoering van de verplichte roettest met een deeltjesteller stond eigenlijk al gepland per 1 juli 2022, maar is toen, op aandringen van brancheorganisaties, verschoven naar 1 januari 2023, omdat niet alle autobedrijven die een apk mogen uitvoeren door hun leveranciers tijdig van een deeltjesteller konden worden voorzien. Van uitstel kwam geen afstel en vanaf 1 januari 2023 is een roettest met deeltjesteller dus een verplicht onderdeel van de apk-keuring van alle dieselvoertuigen.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Goede laboratorium kwaliteit, waardoor er mee werken in de werkplaats vrijwel onmogelijk is, zelf een Arex deeltjesteller aangeschaft, in totaal 0 werkuren, moet nu voor de tweede keer terug gestuurd worden voor reparatie, goed over nagedacht.

    1. Gewoon drama , 4x 1.2tdi vw getest alle meer dan 3 miljoen deeltjes hoe leg je dat de klant uit ,straks hoge reperatie kosten en nog steeds te veel uitstoot , klant wil dan niet betalen , en wij als garage mogen het oplossen voor de overheid en rdw

    2. Goede middag wij hebben een APK keuring bedrijf/bevoegdheid, Bij dieselvoertuigen moeten wij en andere keuring instanties de uitlaat deeltjes test uitvoeren deze eis rammelt aan alle kanten en het is mogelijk tegen betaling RDW van 65 euro waarbij dit filter wordt uitgeschreven en een betaling van fijnstof heffing van globaal 20 euro per maand deze deeltjes test niet meer nodig is en auto/ voertuig probleemloos goedgekeurd wordt ook door ons, de milieu klasse blijft ook bestaan waardoor men met de auto probleemloos de milieu zone kan binnen rijden vr gr J.kroon Twisk

  2. Het blijft toch vreemd dat je verplicht wordt een apparaat aan te schaffen waarvan je zeker weet dat deze over een tijdje stof staat te vangen. Dieselauto’s nemen in rap tempo af en worden allemaal geëxporteerd

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties