De Porsche Mobil 1 Supercup zal dit jaar voor het eerst exclusief op efuels verreden worden. De ruwe brandstof komt uit Chili en wordt vervolgens geblend om te kunnen worden toegepast als racebrandstof.

Met de brandstof rijden de circa 375 kW (510 pk) sterke 911 GT3 Cup-wagens in potentie bijna geheel CO2-neutraal. Sinds 2021 rijden de sportwagens al op tweede generatie, gedeeltelijk synthetische brandstof.

Innovatie

In tegenstelling tot de productiewagens zijn de racewagens uitgerust met handmatig geprogrammeerde motorbesturingseenheden en aangepaste software. “De Supercup is een mijlpaal voor ons als het gaat om efuels. Autosport is altijd al een aanjager voor innovatie geweest en nu ook wat brandstof betreft. Met dit project zetten we stappen in de richting van onze CO2-doelstellingen”, zegt Michael Steiner namens Porsche AG.

“Als je kijkt naar de totale waardeketen racen de Porsche Mobil 1 Supercup racewagens met efuels op een potentieel nagenoeg CO2-neutrale wijze. Hier wordt de nieuwe brandstoffen onder de meest uitdagende omstandigheden gebruikt. Teneinde de opwarming van de aarde te vertragen is het essentieel dat we CO2-emissies verlagen en dat is ook van toepassing op de autosport.”

Efuels

Efuels worden gemaakt uit hernieuwbare waterstof en CO2 uit de lucht, met gebruik van hernieuwbare energie. In eerste instantie ontstaat zodoende emethanol, dat vervolgens wordt omgezet in synthetische ruwe benzine. In Patagonië, Chili wordt hiertoe windenergie gebruikt. De CO2 komt uit biologische bronnen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties