Distributeursgroep Nexus Automotive International heeft in Abu Dhabi het Global Tire Strategic Program gelanceerd. Nexus verwacht dat het totale afzetvolume wereldwijd door deze stap met dubbele cijfers kan groeien.
Nexus Automotive International richtte zich sinds de oprichting in 2014 op aftermarket-onderdelen en besloot begin 2024 strategisch te investeren in de bandensector. Inmiddels zijn wereldwijde partnerschappen afgesloten met drie bandenfabrikanten: Continental, Linglong en ZC Rubber. Ook is er een wereldwijde overeenkomst met WYZ Group, specialist in digitale oplossingen voor banden.
Continental fungeert als strategische leverancier voor het premium bandensegment. Het segment eronder bedient Nexus met Linglong vanuit diens fabriek in Servië. In Europa zal deze overeenkomst worden ondersteund door bandengroothandel Dipropneu. De overeenkomst met ZC Rubber biedt een exclusief wereldwijd merk genaamd RISEN voor Nexus-leden. Bandengroothandel Districash zorgt hierbij voor de ondersteuning.
Digitaal platform
WYZ Group: Nexus heeft WYZ Group gekozen als wereldwijde strategische partner voor haar digitale platform. WYZ Group brengt 16 jaar ervaring in digitale oplossingen voor banden door meerdere voorraden met elkaar te verbinden, bedrijfsregels te beheren, complexe catalogi te hanteren en prijsstrategieën te bedenken. Deze samenwerking geeft Nexus-distributeurs en hun klanten het vertrouwen om banden te verkopen met de juiste productkeuze, optimale beschikbaarheid en concurrerende prijzen.
Voortbouwend op een bestaande business van ongeveer 15 miljoen banden per jaar, zal het Global Tire Strategic Program volgens Nexus een toename van het totale volume bieden met dubbele cijfers.