Groothandelsplatform AUTO1 heeft de jaarlijkse Electric Vehicle Trends voor 2024 gepubliceerd. In 2024 werden er meer dan 18.600 EV’s (inclusief BEV, PHEV en HEV) verhandeld, een stijging van 10% ten opzichte van 2023. Toen ging het om ongeveer 17.000 EV’s. Tesla zakt weg, Toyota, Mercedes-Benz en Volkswagen vormen de top drie.

Voor het eerst in deze analyse sinds 2021 heeft Tesla geen positie verworven binnen de top drie van merken en staat het op de zesde plaats. Toyota behield zijn positie als leidend merk voor het vierde achtereenvolgende jaar en handhaafde daarmee zijn dominantie op de markt. Mercedes maakte een sterke stap voorwaarts en steeg van de zesde plaats in 2023 naar de tweede plaats in 2024. Dit komt vooral dankzij een indrukwekkende groei van 66% op jaarbasis in verkochte eenheden op AUTO1. Volkswagen, dat vorig jaar de tweede plaats innam, zakte in 2024 naar de derde plaats met een daling van 12% op jaarbasis. BMW bleef stabiel op de vierde plaats met een solide groei van 12% op jaarbasis, terwijl Volvo van de zevende naar de vijfde plaats klom met een stijging van 44% op jaarbasis. De Chinese merken MG (een stijging van 257%) en Lynk & Co (een twintigvoudige stijging) noteerden de hoogste YoY-groeicijfers en verstevigden hun aanwezigheid op de Europese EV-markt.

Verreweg de meeste gebruikte EV’s worden grensoverschrijdend verhandeld met Nederland, Frankrijk en Spanje als drijvende krachten achter de marktgroei

Ongeveer driekwart (76%) van alle EV’s die worden verhandeld op AUTO1.com is grensoverschrijdende transacties. De gegevens geven verder aan dat elektrische voertuigen relatief jong blijven op de markt voor tweedehands auto’s, met 61% van de verhandelde voertuigen in de leeftijdscategorie van 1 tot 5 jaar. Bovendien noteerde 24% van de EV’s een kilometerstand van minder dan 10.000 kilometer. Het merendeel van de EV’s werd verhandeld binnen een prijscategorie van 10.000 tot 35.000 euro, wat de toegankelijkheid voor een breed spectrum van kopers in heel Europa garandeert.

De landenranglijst voor EV-verkopen op AUTO1.com liet ook interessante ontwikkelingen zien. Nederland behield voor het derde achtereenvolgende jaar zijn positie als het land met de meeste EV-verkopen, terwijl Frankrijk op de tweede plaats bleef staan. Spanje maakte een aanzienlijke sprong van de vijfde naar de derde plaats met een groei van 53% op jaarbasis. Denemarken, vorig jaar nog derde, zakte naar de vierde plaats, terwijl Polen van de achtste naar de vijfde plaats klom met een groei van 56% op jaarbasis.

Grensoverschrijdend

“De toegenomen verkoop van batterij-elektrische en hybride voertuigen vorig jaar was voornamelijk te danken aan hybrides, terwijl de transacties van batterij-elektrische voertuigen licht daalden. Dit weerspiegelt het huidige consumenten- en marktsentiment. De overgrote meerderheid van de EV-transacties zijn grensoverschrijdende transacties, wat het toenemende belang van een sterk Europees handelsnetwerk onderstreept. Als expert op dit gebied zijn we verheugd dat we onze partnerdealers kunnen blijven voorzien van de gegevens en tools die ze nodig hebben om te profiteren van deze trends en hun bedrijf te laten groeien in lijn met de veranderende voorkeuren van hun klanten”, zegt Ruben Veldkamp, Director AUTO1.com Nederland.

Verwachting: dalende prijzen

Met betrekking tot de prijzen voor alleen batterij-elektrische voertuigen verwachten twee van de drie Europese dealers (67%) dat de prijzen zullen dalen, terwijl 17% denkt dat ze stabiel zullen blijven. Daarentegen verwacht 16% nog steeds dat de prijzen voor gebruikte elektrische auto’s dit jaar zullen stijgen. De AUTO1 Group Fuel Type Index voor Q1 2025 benadrukt de prijsstabiliteit in de markt voor gebruikte EV’s, met een begin- en eindstand van 102,5 ondanks een lichte daling in februari. Op jaarbasis bleven de EV-prijzen stabiel, met slechts een kleine daling van 0,2% van maart 2024 tot maart 2025. Na de aanzienlijke daling van 11,7% in Q1 2024 biedt deze stabiliteit in het eerste kwartaal van dit jaar positieve vooruitzichten voor de komende maanden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
AUTO1: 10 procent meer elektrisch en hybride in 2024
30 april 2025
LKQ verzorgt aftersales VinFast
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties