88 procent van de dealers vindt garantie op occasions een belangrijk kwaliteitskenmerk. Met name grote bedrijven (96 procent) en dealers van premiummerken (94 procent) zijn deze mening toegedaan. Zelfs 84 procent van de kleinere dealers is het hiermee eens.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau puls in samenwerking met verzekeraar CarGarantie. “Garanties voor gebruikte auto’s zijn al lang geen extra optie meer, maar een belangrijk strategisch element voor een duurzaam zakelijk succes”, stelt Marcus Söldner, voorzitter van de Raad van Bestuur van CarGarantie. “Ze wekken vertrouwen, versterken de klantenbinding en bieden de dealers duidelijke economische voordelen – vooral in een markt die wordt gekenmerkt door onzekerheid en stijgende kosten.”
70 procent van de dealers zegt dat de vraag naar een garantie voor gebruikte auto’s is gestegen in vergelijking met vijf jaar geleden. Met name de vraag naar langere looptijden: 55 procent van de dealers ziet een toenemende belangstelling voor garanties met looptijden van 24 maanden of meer.
Zekerheid
Uit het onderzoek concludeert CarGarantie dat garanties niet alleen risico’s opvangen, maar ook het vertrouwen van klanten versterken. 67 procent van de dealers geeft aan dat het aanbieden van garanties de betrouwbaarheid van hun voertuigen vergroot. 62 procent ziet dit als een duidelijk concurrentievoordeel ten opzichte van de particuliere verkoop. 61 procent geeft aan dat klanten zich door een garantie bijna net zo zeker voelen als bij de aankoop van een nieuwe auto. Ook bij gebruikte elektrische auto’s kan een garantie volgens 46 procent van de dealers de koopbereidheid vergroten.
Werkplaats
83 procent van de dealers biedt actief garantieverlengingen aan – een aanwijzing dat garanties niet aan het toeval worden overgelaten. Ze stimuleren niet alleen de verkoop, maar dragen ook bij aan de klantenbinding: 74 procent van de ondervraagden meldt een positief effect op het aantal klanten dat reparaties laat uitvoeren. 18 procent ziet zelfs een aanzienlijke stijging. Bovendien ziet 43 procent van de dealers dat klanten vaker bereid zijn om te betalen voor garantieproducten.