Bandenfabrikant Hankook heeft de geconsolideerde financiële resultaten voor het tweede kwartaal van 2025 bekendgemaakt. Beperken we de blik even op de bandenactiviteiten dan zien we weliswaar een hogere omzet maar ook minder winst. Het segment voor achttien inch en groter wint aan belang.
Hankook is namelijk sinds de overname van Hanon Systems ook actief in het segment thermisch energiebeheer. Dat segment is goed voor bijna 1,8 miljard euro van de totale omzet van circa 3,37 miljard euro. De bedrijfswinst in dat segment bedroeg circa 40,4 miljoen euro, een daling van 10,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
In de bandenactiviteiten steeg de omzet jaar-op-jaar met 8,4 procent tot circa 1,58 miljard euro, gedreven door onder meer sterke wereldwijde vraag naar vervangings- en originele uitrustingsbanden (OE). De bedrijfswinst daalde echter met 17,5 procent tot circa 217,9 miljoen euro, onder druk van hogere grondstofprijzen, stijgende logistieke kosten en invoertarieven op Amerikaanse auto-onderdelen.
Grotere maten belangrijker
In de eerste helft van 2025 waren banden met een velgdiameter van 18 inch en groter goed voor 47,2 procent van de totale verkoop van banden voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens, een stijging van 0,6 procentpunt vergeleken met een jaar eerder. In het segment originele uitrusting (OE) voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens waren banden voor elektrische voertuigen goed voor 24 procent van de omzet, een toename van 7 procentpunten ten opzichte van vorig jaar, waarmee Hankook zijn concurrentiepositie in het groeiende EV-segment verder heeft versterkt.
OE-portfolio
Hankook heeft in het tweede kwartaal de portfolio van OE-klanten uitgebreid door banden te leveren voor de Lucid Gravity, de elektrische SUV van Lucid Motors, evenals voor de EV4, Kia’s eerste elektrische sedan, en de Tasman, Kia’s eerste pick-up. De onderneming levert nu aan ongeveer 50 wereldwijde autofabrikanten en meer dan 280 automodellen – waaronder BMW, Mercedes-Benz en Porsche – en versterkt daarmee haar leidende positie in premium-bandentechnologie.
Het speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkelde bandenmerk iON (foto) – ’s werelds eerste volledige productlijn van EV-specifieke banden – behaalde de eerste plaats in een vergelijkingstest van het Duitse automagazine Auto Bild, waarmee Hankooks vooraanstaande positie in EV-bandeninnovatie wordt bevestigd.
Daarnaast versterkt Hankook haar expertise in het ultra-high-performance (UHP) segment door gebruik te maken van data uit meer dan 70 internationale motorsportevenementen, waaronder het FIA World Rally Championship (WRC), het ABB FIA Formula E World Championship en de Lamborghini Super Trofeo, waar Hankook optreedt als officiële bandenleverancier en teamsponsor.