BOVAG pleit voor meer bedrijventerreinen, flexibelere bestemmingsplannen, slimme inzet van beschikbare ruimte bij BOVAG-bedrijven en een mobiliteitstoets bij nieuwbouw en herinrichting van wijken.

Aanleiding voor dit wensenlijstje is de studie ‘Een nieuw perspectief op ruimte en mobiliteit’, die bureau Venhoeven CS in opdracht van BOVAG heeft uitgevoerd. Het rapport werd maandag 8 september door BOVAG-voorzitter Christianne van der Wal aangeboden aan Vincent Karremans, minister van Economische Zaken.

De studie werd gemaakt tegen de achtergrond van aanzienlijke ruimtelijke veranderingen door klimaatverandering, de energietransitie, en de overgang naar een circulaire economie. Deze ontwikkelingen hebben directe invloed op de manier waarop het land wordt ingericht. Een belangrijke uitdaging is dat de ruimte in Nederland beperkt is, waardoor onder meer overheden een zorgvuldige afweging moeten maken hoe deze wordt benut. De studie maakt duidelijk wat hiervan de impact is op mobiliteitsondernemers en hun klanten.

Verouderd

Het rapport stelt dat verouderde visies op ruimtelijke ordening gezonde groei belemmeren en niet meer aansluiten bij de dynamiek van de huidige economie. Er is nog te weinig oog voor innovatieve (mobiliteit)concepten, mengvormen van wonen en werken, of gecombineerde bedrijfsactiviteiten. Hierdoor lopen bijvoorbeeld fietsenwinkels en automotive bedrijven tegen beperkingen aan.

Gemeenten moeten volgens BOVAG bestemmings- en omgevingsplannen zo snel mogelijk veel flexibeler en toekomstbestendiger inrichten, met meer ruimte voor ondernemers om hun activiteiten verantwoord uit te breiden en te combineren. De Rijksoverheid moet gemeenten helpen met een handreiking wat er wél kan en hoe.

Bedrijventerreinen

Bedrijven moeten kunnen blijven groeien. Maar de ruimte en het stroomnet in Nederland knellen. De bestaande bedrijventerreinen zullen in de komende 5 á 10 jaar vol zitten. Idealiter gaat 4 á 5 procent van de beschikbare ruimte in Nederland naar bedrijventerreinen ten opzichte van de huidige 2,6 procent. Wat BOVAG betreft moet Nederland kiezen voor méér bedrijventerreinen en daarmee voor meer economische groei en werkgelegenheid. Waarbij voldoende milieuruimte en vlotte aansluiting op het stroomnet cruciaal zijn.

De ruimte die bestaande BOVAG-bedrijven innemen, kan helpen bij de uitrol van bijvoorbeeld laadpleinen, P+R en mobiliteitshubs. Ook het aanbieden van deelfietsen en deelauto’s is goed te realiseren op bedrijventerreinen. BOVAG roept op om juist zittende ondernemers te betrekken bij initiatieven om de multimodale bereikbaarheid te vergroten.

Mobiliteitstoets

Wat betreft de ruimte voor parkeren pleit BOVAG voor een pragmatische en realistische benadering op basis van autobezit, inwoners en mobiliteitsbehoefte. BOVAG pleit voor een verplichte mobiliteitstoets inclusief een parkeernorm bij het herontwikkelingen of bouwen van nieuwe woonwijken zodat de bereikbaarheid vooraf gewaarborgd is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 oktober 2025
Netwerk Omoda & Jaecoo groeit naar twaalf dealer-partners
24 oktober 2025
Apk en betaalbaar onderhoud
23 oktober 2025
Optimal herziet assortiment motorsteunen
23 oktober 2025
BOVAG/RAI: 361.000 nieuwe auto’s in 2026
23 oktober 2025
Sustainable Repair Network AkzoNobel breidt zich uit
23 oktober 2025
VACO: Kwart auto’s rijdt op vierseizoenenbanden
Meest bekeken berichten
Recente reacties