Na tien jaar lang het voorzitterschap van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven te hebben bekleed, nam Gerard ten Buuren op dinsdagavond 7 oktober afscheid van zijn leden tijdens het jaarcongres van de afdeling. Een opvolger werd nog niet gepresenteerd. Die naam zal pas in januari 2026 bekend worden gemaakt.
“Ik heb altijd gezegd dat er een mooie toekomst ligt voor jullie als branche en dat kan ik vanavond alleen maar herhalen”, zei Gerard ten Buuren bij zijn afscheid. Toen hij in 2014 een eerste kennismakingsgesprek voerde met voorzitter van de vereniging Peter Niesink werd Ten Buuren gevraagd wat hij van de vereniging vond. “In eerste instantie vond ik het een wat lastige organisatie. Dat heb ik hem toen ook gezegd. Ik heb nooit kunnen denken dat ik voorzitter van de afdeling zou worden en dat tien jaar zou zijn. En er is ook wel een periode geweest waarin ik het wat lastig vond, maar ik heb het met ongelooflijk veel plezier gedaan.”
Lobby
Ten Buuren prees zich gelukkig met de Nederlandse situatie, waarin het verschil tussen onafhankelijke autobedrijven en dealerbedrijven veel minder groot is dan in het buitenland. Hij roemde de kwaliteit van de Nederlandse autobedrijven en het goede contact met de garageformules. “Het ledenaantal is door de jaren heen ook vrij constant gebleven en dat geeft ook al de waarde aan van het lidmaatschap. Ik vind ook dat ieder professioneel autobedrijf in Nederland lid moet zijn van BOVAG. Wil de pers daar notitie van nemen?” Waarvan akte.
Ook de lobby bracht hij onder de aandacht. “Het contact in Den Haag en in Brussel is een wezenlijk onderdeel van het werk van BOVAG, al is dat niet altijd zichtbaar. Het is soms ook om te voorkomen dat bepaalde maatregelen genomen worden, door aan de politiek uit te leggen wat de gevolgen van beleid kunnen zijn.”
Kritische noten werden ook gekraakt. Zo stelde Ten Buuren in het gesprek met presentatrice Suse van Kleef dat het zijn grote wens is dat leasemaatschappijen in gesprek gaan met de onafhankelijke autobedrijven. “En dan vanuit gelijkwaardigheid, want je hoeft echt geen wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat daar een knelpunt zit. De leasebranche groeit van 1,3 naar 1,8 miljoen auto’s en in dat contact met de autobedrijven kunnen absoluut grote stappen gezet worden. Ik denk dat de leasemaatschappijen heel goed weten wat ik bedoel en als ze het niet begrijpen, dan wil ik het heel graag uitleggen. Daar hebben ze nog drie maanden de tijd voor, dus dat is echt een uitnodiging.”
Met deze uitspraken doelde Ten Buuren ongetwijfeld op het feit dat leasemaatschappijen geen uitgeknepen tarieven moeten hanteren, maar een faire prijs betalen voor het werk van de autobedrijven, en dat de bedrijven de werkzaamheden mogen uitvoeren die volgens hen noodzakelijk zijn.
Gekmakend
Hierna was het woord aan Christianne van der Wal, de nieuwe algemeen voorzitter van de vereniging. Die zich als oud-minister en oud-partijvoorzitter van de VVD moest inhouden om geen commentaar op de huidige vaderlandse politiek te geven. Wat zij wel benadrukte waren de twee speerpunten die zij als algemeen voorzitter benoemde: een nieuw autobelastingsysteem dat duidelijkheid verschaft voor de lange termijn, en het verminderen van de regeldruk voor ondernemers. “Wat gekmakend is, zijn al die noodverbandjes en pleisters die worden geplakt. Die lossen niks op. Die pseudo-eindheffing is eigenlijk gewoon een boete voor werkgevers. Dat is verschrikkelijk! Op een auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro betaal je 6000 euro boete als werkgever. Het is ondernemertje pesten.”
Vervolgens werd Gerard ten Buuren nogmaals op het podium geroepen en werd hij door Christianne van der Wal benoemd tot erelid van de vereniging, met de overhandiging van de bijbehorende versierselen. Daarbij kreeg Ten Buuren een staande ovatie van de ongeveer negenhonderd aanwezigen, voornamelijk medewerkers en eigenaren van onafhankelijke autobedrijven.