Het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven op 7 september stond vooral in het teken van het afscheid van voorzitter Gerard ten Buuren en natuurlijk de bekendmaking van het BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025.

Om met dat laatste te beginnen: die titel ging naar Autobedrijf J. Janssen uit Rijsbergen, het autobedrijf van Ilse en Maikel Janssen, tevens sinds 2021 aangesloten bij garageformule CarProf. Juryvoorzitter Remco de Vette: “Wij hebben gezien dat jullie dingen ongewoon goed doen. En alles vanuit het oogpunt van de klant. Jullie zijn bezig met structuur, met de ontwikkeling van jullie mensen, met werkgeluk. Daarbij is het een extreem mooi bedrijf, alles ziet er spic en span uit. Er is eigenlijk niet één ding in het bedrijf waarvan je denkt: dat zou beter kunnen.”

Maikel en Ilse Janssen.

Maikel Janssen nam in 2007 het bedrijf over van zijn vader Jos, die in dat jaar overleed, toen Maikel pas achttien jaar was. Iedereen had hem afgeraden het bedrijf van zijn vader over te nemen, maar hij heeft het toch gedaan én tot een succes gemaakt, met steun van zijn moeder en helemaal nadat hij in 2017 zijn huidige vrouw Ilse leerde kennen. Ilse Janssen liet de tranen van vreugde de vrije loop toen ze hoorde dat hun autobedrijf de verkiezing had gewonnen. “Ik had het echt even te kwaad. Het is ook zo mooi, vooral voor Maikels moeder.”

Autobedrijf Wijnne uit Doornspijk is de verliezende finalist, maar kreeg desalniettemin alle lof van de jury toegezwaaid. Remco de Vette: “Ook dit is een echt familiebedrijf, geleid door Gerrit Wijnne en zijn twee zussen, die ook ieder hun eigen taak hebben: Anneke de aftersales en marketing, Gerrit de in- en verkoop en Hennie het management en goed werkgeverschap: een mooi, complementair trio met ieder zijn eigen, unieke talenten. Ook jullie zetten in op een transparante bedrijfsvoering en de ontwikkeling van medewerkers en ze inspraak geven in de besluitvorming. Bijna alle monteurs zijn ook als BBL’er begonnen in het bedrijf en ontwikkelen zich tot apk-keurmeester of verder. Dat is heel mooi om te zien.”

Afscheid

Na tien jaar lang het voorzitterschap van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven te hebben bekleed, nam Gerard ten Buuren op dinsdagavond 7 oktober afscheid van zijn leden tijdens het jaarcongres van de afdeling. Een opvolger werd nog niet gepresenteerd. Die naam zal pas in januari 2026 bekend worden gemaakt.

Ten Buuren toonde zich “apetrots” op de branche die hij tien jaar lang heeft vertegenwoordigd. “Ik heb altijd gezegd dat er een mooie toekomst ligt voor jullie als branche en dat kan ik vanavond alleen maar herhalen”, zei Gerard ten Buuren bij zijn afscheid. Toen hij in 2014 een eerste kennismakingsgesprek voerde met voorzitter van de vereniging Peter Niesink werd Ten Buuren gevraagd wat hij van de vereniging vond. “In eerste instantie vond ik het een wat lastige organisatie. Dat heb ik hem toen ook gezegd. Ik heb nooit kunnen denken dat ik voorzitter van de afdeling zou worden en dat tien jaar zou zijn. En er is ook wel een periode geweest waarin ik het wat lastig vond, maar ik heb het met ongelooflijk veel plezier gedaan.”


‘Het is mijn grote wens dat leasemaatschappijen in gesprek gaan met de onafhankelijke autobedrijven. En dan vanuit een positie van gelijkwaardigheid.’
Scheidend voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, Gerard ten Buuren


Ten Buuren prees zich gelukkig met de Nederlandse situatie, waarin het verschil tussen onafhankelijke autobedrijven en dealerbedrijven veel minder groot is dan in het buitenland. Hij roemde de kwaliteit van de Nederlandse autobedrijven en het goede contact met de garageformules. “Het ledenaantal is door de jaren heen ook vrij constant gebleven en dat geeft ook al de waarde aan van het lidmaatschap. Ik vind ook dat ieder professioneel autobedrijf in Nederland lid moet zijn van BOVAG. Wil de pers daar notitie van nemen?” Waarvan akte.

Ook de lobby bracht hij onder de aandacht. “Het contact in Den Haag en in Brussel is een wezenlijk onderdeel van het werk van BOVAG, al is dat niet altijd zichtbaar. Het is soms ook om te voorkomen dat bepaalde maatregelen genomen worden, door aan de politiek uit te leggen wat de gevolgen van beleid kunnen zijn.”

Kritische noten werden ook gekraakt. Zo stelde Ten Buuren in het gesprek met presentatrice Suse van Kleef dat het zijn grote wens is dat leasemaatschappijen in gesprek gaan met de onafhankelijke autobedrijven. “En dan vanuit een positie van gelijkwaardigheid, want je hoeft echt geen wiskunde gestudeerd te hebben om te zien dat daar een knelpunt zit. De leasebranche groeit van 1,3 naar 1,8  miljoen auto’s en in dat contact met de autobedrijven kunnen absoluut grote stappen gezet worden. Ik denk dat de leasemaatschappijen heel goed weten wat ik bedoel en als ze het niet begrijpen, dan wil ik het heel graag uitleggen. Daar hebben ze nog drie maanden de tijd voor, dus dat is echt een uitnodiging.”

Algemeen voorzitter van BOVAG, Christianne van der Wal: “Wat gekmakend is, zijn al die noodverbandjes en pleisters die worden geplakt. Die lossen niks op.”

Met deze uitspraken doelde Ten Buuren ongetwijfeld op het feit dat leasemaatschappijen geen uitgeknepen tarieven moeten hanteren, maar een faire prijs betalen voor het werk van de autobedrijven, en dat de bedrijven de werkzaamheden mogen uitvoeren die volgens hen noodzakelijk zijn.

Gekmakend

Hierna was het woord aan Christianne van der Wal, de nieuwe algemeen voorzitter van de vereniging. Die zich als oud-minister en oud-partijvoorzitter van de VVD moest inhouden om geen commentaar op de huidige vaderlandse politiek te geven. Wat zij wel benadrukte waren de twee speerpunten die zij als algemeen voorzitter benoemde: een nieuw autobelastingsysteem dat duidelijkheid verschaft voor de lange termijn, en het verminderen van de regeldruk voor ondernemers. “Wat gekmakend is, zijn al die noodverbandjes en pleisters die worden geplakt. Die lossen niks op. Die pseudo-eindheffing is eigenlijk gewoon een boete voor werkgevers. Dat is verschrikkelijk! Op een auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro betaal je 6000 euro boete als werkgever. Het is ondernemertje pesten.”

Vervolgens werd Gerard ten Buuren nogmaals op het podium geroepen en werd hij door Christianne van der Wal benoemd tot erelid van de vereniging uitgeroepen, met de overhandiging van de bijbehorende versierselen. Daarbij kreeg Ten Buuren een staande ovatie van de ongeveer negenhonderd aanwezigen, voornamelijk medewerkers en eigenaren van onafhankelijke autobedrijven.

Werkplaatsefficiency
De bekendmaking van het autobedrijf van het jaar vormde het sluitstuk van een lange dag, waarop in de middag ook verschillende kennis- en inspiratiesessies werden gehouden, onder andere van Ruben Elshof, in 2022 met Dorpsgarage Elshof winnaar van de verkiezing. Hij legde in twintig minuten nog eens uit hoe digitalisering kan helpen bij het vergroten van de efficiency in de werkplaats. Dat deed hij aan de hand van een concrete casus: de overname van een autobedrijf, een Mercedes-specialist in Zutphen, die is omgebouwd tot Dorpsgarage.
Dat proces begon letterlijk met orde scheppen in de chaos van een overvol parkeerterrein, papierwinkel, nietmachines en vooral Post-its. “Wij noemen dat terug naar de basis: klanten optimaal helpen met duidelijke, eenvoudige processen, ruis en rompslomp elimineren zodat collega’s niet overladen worden. Letterlijk: alle bullshit het pand uit.”
Simpelheid troef, dus. Dat daarbij soms rigide processen moeten worden gevolgd is volgens Ruben Elshof geen beperking, maar schept duidelijkheid en rust. “Mensen gaan niet voor niets in loondienst. Ze willen structuur, duidelijkheid over wat ze moeten doen. Wij maken gebruik van Claire, dat op een vrij rigide manier de processen in de werkplaats structureert.”
Het resultaat: lage werkdruk, meer werkgeluk, geen personeelstekort een wachttijd van hooguit anderhalve week en minder herhaalbezoeken.

Foto boven: BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025: CarProf Autobedrijf Janssen uit Rijsbergen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 oktober 2025
Omzet GPC 4,9 procent hoger in derde kwartaal
22 oktober 2025
Schaeffler VLS breidt uit met Vitesco
22 oktober 2025
Fuchs introduceert voertuigscanners TwoTronic
22 oktober 2025
Apetrots op een prachtige branche
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
Meest bekeken berichten
Recente reacties