Studenten van de IVA Business School hebben onlangs een studiereis gemaakt naar China. Op het programma stonden onder andere bezoeken aan autofabrikanten Geely en Pony.ai.

De reis stond onder begeleiding van IVA-docent en China-kenner Bart Roelofsen, die van 2008 tot en met 2012 in Beijing woonde. Volgens Roelofsen heeft China zich de laatste tien jaar ontwikkeld van de ‘fabriek van de wereld’ tot een koploper in innovatie, technologie en productkwaliteit. “Onze studenten krijgen hier een geweldige kans om te ervaren hoe ondernemerschap en innovatie in een compleet andere zakelijke omgeving worden vormgegeven. Die internationale ervaring geeft hen een belangrijke voorsprong op de wereldwijde arbeidsmarkt.”

Geely

“Geely Auto staat niet alleen bekend om zijn indrukwekkende productieschaal, maar vooral om de focus op elektrische aandrijving, slimme software en internationale samenwerking. Het bedrijf speelt daarmee een belangrijke rol in de toekomst van duurzame mobiliteit”, vertelt Roelofsen.

Pony.ai

Pony.ai ontwikkelt zelfrijdende voertuigen die al actief zijn in steden als Beijing, Guangzhou en Shanghai. De studenten konden in de praktijk ervaren hoe deze technologie functioneert in de praktijk. “Voor onze studenten is het een onmisbare ervaring om te zien hoe de toekomst van automotive en mobiliteit écht vorm krijgt”, vertelt Roelofsen.

“Dit soort innovatie is precies waar de studenten van IVA Business School later mee te maken krijgen. Het geeft hen een voorsprong op de arbeidsmarkt omdat zij al op jonge leeftijd hiermee in aanraking komen.”

Culturele verschillen

Naast de technologische ontwikkelingen, ervaarden de IVA-studenten de Chinese manier van werken en ondernemen, en hoe deze zich verhoudt tot die in Europa en de Verenigde Staten. “Chinese professionals ondernemen vaak binnen bestaande structuren, in plaats van het zelfstandige ondernemen zoals wij dat in Nederland doen. Voor onze studenten is het cruciaal om dit verschil te begrijpen”, legt Roelofsen uit.

Roelofsen benadrukt dat het beeld van ‘made in China’ niet meer past bij de werkelijkheid. “Onze studenten zien met eigen ogen dat China niet alleen produceert, maar opereert op wereldniveau. Dit inzicht stoomt hen, als toekomstige ondernemers, klaar voor internationale uitdagingen van morgen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 december 2025
Vakgarage van der Horst sluit zich aan bij INDI: actuele data voor betere service
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
Meest bekeken berichten
Recente reacties