De nieuwste AutoScout24 Occasion Koopkrachtindex 2024 vergelijkt voertuigprijzen met netto-inkomen en laat zien hoe lang consumenten in vijf Europese landen moeten sparen voor een tweedehands VW Golf. Deze index laat ook zien hoe groot de verschillen in aanschafkosten van nieuwe- en tweedehandsauto’s binnen Europa zijn en hoe sterk de prijzen de afgelopen jaren zijn gestegen.
De VW Golf als Europese graadmeter
Sinds de marktintroductie in 1974 is de VW Golf wereldwijd al meer dan 37 miljoen keer verkocht. De VW Golf behoort nog altijd tot de populairste nieuwe auto’s van Europa en ook op AutoScout24 is het al jaren de nummer één in het occasionaanbod. Van de 260.000 auto’s die te koop zijn op het platform zijn er vierduizend een Golf. Maar terwijl een hamburger wereldwijd hetzelfde product is, ligt dat bij de Golf anders: uitvoering, aandrijving, aanbodstructuren en nationale bijzonderheden zoals belastingen hebben direct invloed op de prijs.
| Land | Nieuwprijs | Occasionprijs |
| Nederland | €40.507 | €16.040 |
| Duitsland | €39.304 | €19.912 |
| België | €35.074 | €14.427 |
| Italië | €34.421 | €16.406 |
| Oostenrijk | €34.091 | €16.979 |
Gemiddelde occasionprijs: Duitsers bovenaan, Belgen onderaan
De verschillen zijn groot: juist in Duitsland, waar de Golf wordt geproduceerd, is een tweedehands Golf het duurst. In 2024 bedroeg de gemiddelde occasionprijs daar €19.912. In België lag de prijs met €14.427 bijna €5.500 lager. In Nederland kwam de gemiddelde occasionprijs in 2024 uit op €16.040, terwijl deze in 2025 (januari–oktober) is gestegen naar €17.826.
Nederland: BPM maakt nieuwe auto’s duurder
Bij de nieuwprijzen valt Nederland op: een nieuwe Golf kost hier gemiddeld €40.507 – zo’n €1.200 meer dan in Duitsland en ruim €6.000 meer dan in Oostenrijk, waar de Golf het goedkoopst is.
Een belangrijke reden is de BPM die afhankelijk is van de CO₂-uitstoot. Auto’s met verbrandingsmotoren worden hierdoor flink duurder. Daarnaast speelt mee dat in Nederland een groter aandeel hybride uitvoeringen wordt aangeboden: in 2024 was circa 13% van de nieuwe Golf-advertenties de duurdere Golf GTE.
Koopkracht: Europeanen sparen minder lang voor hun Golf
De “Golf Index” van AutoScout24 laat zien hoeveel netto maandsalarissen inwoners per land nodig hebben om een tweedehands VW Golf te kopen. In alle vijf landen konden consumenten in 2024 sneller een tweedehands Golf aanschaffen dan een jaar eerder.
- België: 5,7 maand salaris (-1,2)
- Nederland: 6,0 maand (-1,0)
- Oostenrijk: 6,1 maand (-0,6)
- Duitsland: 8,7 maand (-0,7)
- Italië: 9,6 maand (-1,2)
In Duitsland bijvoorbeeld bedraagt het gemiddelde netto maandinkomen €2.302. Met een occasionprijs van €19.912 betekent dit 8,7 maand sparen. Dat is 0,7 maand korter dan in 2023 en 1,2 maand korter dan in 2022. Toch blijft Duitsland onderaan door de combinatie van lagere inkomens en hogere prijzen. België staat opnieuw bovenaan: daar is 5,7 maand salaris voldoende. Italianen moeten het langst sparen: met 9,6 maand nettosalaris is de spaarperiode daar nog steeds het hoogst, al wel 1,2 maand korter dan vorig jaar.
Daling occasionprijzen – sterkst in België en Nederland
Een belangrijke oorzaak voor de verbeterde koopkracht is de prijsdaling van tweedehands Golfs ten opzichte van 2023:
- België: –€2.246 (–13,5%)
- Nederland: –€1.958 (–10,9%)
- Italië: –€1.441 (–8,1%)
- Duitsland: –€715 (–3,5%)
- Oostenrijk: –€519 (–3,0%)
Dat heeft meerdere redenen. In België, Nederland en Italië is het aanbod gemiddeld ouder: in 2024 was ruim tweederde van de aangeboden Golfs ouder dan vijf jaar. In Duitsland is dat aandeel slechts circa 40%. Ook stimuleringsmaatregelen voor elektrische en hybride auto’s en tijdelijke kortingsacties hebben invloed gehad.
Lange termijn: Golf wordt structureel duurder
Op korte termijn dalen de prijzen maar de trend over de afgelopen zeven jaar laat een duidelijke stijging zien. Sinds 2017 zijn de prijzen voor tweedehands Golfs in alle landen fors gestegen:
- Duitsland: +€4.794 (+31,7%)
- Nederland: +€4.771 (+42,4%)
- België: +€3.661 (+34,0%)
- Oostenrijk: +€3.406 (+25,0%)
- Italië: +€2.894 (+21,4%)
Belangrijke factoren zijn inflatie, productie-uitval tijdens de pandemie en de chipcrisis. Ook de steeds luxere uitrusting en technologie bij nieuwe generaties speelt een rol.
Voor de AutoScout24 Golf Index zijn de gemiddelde vraagprijzen van nieuwe en tweedehands VW Golf-modellen in Duitsland, Oostenrijk, Italië, België en Nederland geanalyseerd over de periode 2017–2024. De gegevens zijn gebaseerd op advertenties op AutoScout24. Voor de koopkrachtberekeningen is gebruikgemaakt van de gemiddelde netto-inkomens volgens Eurostat.