Na het vertrek van twee monteurs moest Ronald Arissen zijn autobedrijf noodgedwongen downsizen. Met de intrede van twee van zijn drie zoons is Autobedrijf Arissen in Barneveld aan een tweede leven begonnen. “De autoverkoop is verdubbeld in een jaar tijd, van vijftig naar honderd.”
Aan de oostkant van Barneveld, net buiten de bebouwde kom, staat het splinternieuwe pand van Autobedrijf Arissen. Met deze uitbreiding zet eigenaar Ronald Arissen een volgende stap in de groei van het familiebedrijf, al jaren een vaste waarde in de regio.

“Het nieuwe pand is gebouwd met het oog op de toekomst”, vertelt Ronald Arissen. “Er is ruimte voor vier bruggen. Momenteel gebruiken we er één, maar in de toekomst zullen we alle plekken in gebruik nemen. Zo kunnen we onze klanten blijven helpen met de kwaliteit en snelheid die ze van ons gewend zijn.”
De moderne werkplaats is volledig ingericht op efficiënt werken en toekomstbestendige service. Naast meer werkruimte biedt het pand ook een frisse uitstraling en betere faciliteiten voor zowel monteurs als klanten. Ronald Arissen: “We willen meegroeien met de vraag, maar zonder de persoonlijke benadering te verliezen die ons bedrijf kenmerkt. Dit pand is daar de perfecte basis voor.”
Eind vorig jaar zijn Robin en Jelmer bij mij in het bedrijf gekomen. Dat is echt een hele verandering geweest en die jongens pakken het gigantisch leuk op. Dan ben je als vader toch ontzettend trots als dat gebeurt.”

Om te weten te komen hoe Autobedrijf Arissen naar de toekomst kijkt, moet je dat dus eigenlijk aan Robin en Jelmer vragen. Robin Arissen: “We zien nu ook nieuwe klanten binnenkomen, met andere auto’s, ook hybride en elektrische. Keuringen doen we al wel, maar we hebben nog niet alle benodigde apparatuur om ze ook te kunnen onderhouden. Daar moeten we echt nog in investeren.”
‘Die jongens pakken het gigantisch leuk op. Dan ben je als vader toch ontzettend trots als dat gebeurt.’
En dat de Europese auto-industrie in zwaar weer zit, deert hen ook niet. Ronald Arissen: “Dan nemen de Chinezen het wel over. Mensen moeten toch rijden. En of het elektrisch wordt? De groei is daar ook weer een beetje uit. Ik vind het ook heel jammer dat diesel er helemaal uit is. Ik had hier een hele mooie hybride diesel staan, zo’n mooie auto! Verkoopt Jelmer hem net als ik op vakantie ben…”
Merkspecialist
Als PCA Merkspecialist was Ronald Arissen gespecialiseerd in Peugeot en Citroën. Daar is hij mee opgehouden. Nu met zijn zoons is het bedrijf vooral gefocust op Mercedes-Benz en Toyota. Over die keuze zegt Ronald Arissen: “Ik was zo teleurgesteld in de techniek van Peugeot dat ik dacht: ik stop er gewoon mee. Die riemen van die nieuwe driecilindermotoren bijvoorbeeld, ze liepen allemaal kapot. Ik wilde die auto’s gewoon niet meer verkopen. Ik krijg ze nog wel in de werkplaats, maar ik koop ze niet meer in. Mercedes vond ik een mooi merk, een premiummerk, maar ik wilde daar een merk naast hebben. Met Toyota heb je ook kwaliteit, maar voor een groter publiek. Met die twee merken zit je wel op driekwart van het werk dat we hier doen. In onze verkoop is Toyota natuurlijk veel groter dan Mercedes. Ze zijn ook wat goedkoper, dus kan ik er makkelijk wat meer van hier neerzetten.”


Met de switch is Arissen maar weinig klanten kwijtgeraakt. Ronald Arissen: “Ik heb gelukkig veel trouwe klanten. Veel daarvan zijn ook overgestapt van Peugeot naar Toyota. En toen ik kleiner ging, heb ik ook wat klanten moeten afstoten. 100 tot 120 van mijn trouwste klanten heb ik gehouden. Inmiddels zijn dat er zeker 250.”
Het afscheid van Peugeot betekende ook het afscheid van de garageformule PCA Merkspecialist, onderdeel van ABC Automotive. Nu heeft deze organisatie ook specialistenformules voor zowel Mercedes (MBSG) als Toyota (Vetos). Toch vindt Ronald Arissen het nog te vroeg om zich daarbij aan te sluiten. “Er zit al een MBSG-merkspecialist in Barneveld, dus die laat dat ook niet toe en daar heeft hij alle recht toe. Wat Vetos betreft zouden we dat wel kunnen. Ik heb er ook met Jur Ooijman al eens over gesproken, maar dat is meer iets voor over een paar jaar. We zijn nu nog het bedrijf aan het opbouwen.”

Robin Arissen: “Vetos-merkspecialisten hebben nu bijvoorbeeld de beschikking over de officiële Toyota-diagnoseapparatuur. Dat zou een reden kunnen zijn om ons op termijn erbij aan te sluiten.”
Ronald Arissen: “Voor Peugeot hadden we ook altijd de officiële apparatuur. Wat de dealer kon, konden wij ook allemaal. Dat maakt je bedrijf, met een veel gunstiger uurtarief, ook interessant voor je klanten. We zijn ingelogd bij Mercedes en geven ook het onderhoud door in het digitale serviceboek. Daardoor kunnen we het officiële Mercedes-onderhoud uitvoeren, volgens fabrieksvoorschriften, en kunnen we ook de officiële Mercedes-onderdelen bestellen.”
Een andere garageformule is voor Arissen op dit moment ook nog niet interessant. Jelmer Arissen: “Die bieden vaak vooral marketingondersteuning, maar ik heb zelf een marketing- en communicatie-opleiding gedaan, dus dat kan ik prima zelf.”

Opnieuw spreekt Ronald Arissen met trots over zijn zoons: “Het is mooi om te zien. Die jongens hebben goed geleerd en ik deed vroeger wel wat aan social media en heb de website bijgehouden, maar niet zoals zij dat kunnen. Ik had er ook geen tijd voor, want ik was vooral in de werkplaats bezig. Zij hebben ervoor geleerd en pakken dat allemaal zo makkelijk op. Dat is zo mooi om te zien! En daarbij, een wintercontrole, die hoeft een formule niet voor je te organiseren, dat doen we zelf. Je nodigt je klanten uit, je maakt een pan goulashsoep en haalt wat kratten bier uit Duitsland en dan is het hier druk zat. Je zorgt voor wat extra accu’s en ruitenwisservloeistof. Die controle is gratis, maar daar komt altijd weer werk uit voor de weken daarna.”
Schadeherstel
Een eigen schadeherstelbedrijf heeft Arissen niet, maar het verzorgt wel het hele schade-afhandelingsproces voor zijn klanten, van inname tot aflevering, inclusief de hele papierwinkel bij de verzekeraar. Ronald Arissen: “In de buurt zitten twee goede schadeherstelbedrijven. Wij bieden onze auto’s met een eigen verzekering aan. Omdat onze klanten dus ook bij ons verzekerd zijn, komen ze ook met schade naar ons toe. Zij geven ons de sleutel en wij regelen alles voor ze. En wij kunnen rechtstreeks met de verzekeringsmaatschappij afrekenen. Dat is fijn voor de klant, maar ook voor ons: andere autobedrijven sturen zo’n klant weg, maar wij verkopen een verzekering. En de klant houdt een nette auto.”
