In een “zeer uitdagend jaar” is het nettoresultaat van leasemaatschappij Leaseplan in 2020 met 37,3 procent gedaald ten opzichte van 2019 tot 253 miljoen euro.

Met name de activiteiten van CarNext.com zorgden voor flinke verliezen op de jaarrekening van Leaseplan. Werd in 2019 nog 48,7 miljoen euro verlies geleden op de occasionverkopen, in 2020 was dat al 80,1 miljoen euro. Daarbij dient opgemerkt dat Leaseplan stevig investeert in deze activiteiten, met uitzicht op winstgevendheid in de toekomst.

Aantallen

Toch zorgde ook het dalende volume verkochte occasions voor het toegenomen verlies: werden in 2019 nog 284.000 tweedehands auto’s via het platform verkocht, in 2020 waren dat er 271.000. De totale leasevloot in beheer van Leaseplan bleef ondanks de coronacrisis in 2020 met 1,85 miljoen voertuigen vrijwel gelijk (-0,7 procent).

Groeipotentieel

Ondanks de gedaalde winstgevendheid ziet ceo Tex Gunning de toekomst van Leaseplan na het coronajaar 2020 positief tegemoet, “aangezien de pandemie de vraag naar bestelwagens en veilige abonnementen voor persoonlijke voertuigen bij kmo’s en particuliere klanten doet toenemen. In de toekomst zullen we dit aanzienlijke groeipotentieel ontsluiten door onze voortdurende overgang naar een volledig digitaal bedrijfsmodel, waardoor we niet alleen de service die we onze klanten leveren tegen lagere kosten kunnen verbeteren, maar ook een reeks nieuwe producten en inkomstenstromen binnen in ons Car-as-a-Service-ecosysteem.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
Occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
2 juli 2025
1,0 procent meer apk’s in eerste halfjaar
2 juli 2025
Breeman verder als Dusseldorp
2 juli 2025
Zwarte goud
2 juli 2025
‘Liever een klein baasje dan een grote knecht’
Meest bekeken berichten
Recente reacties