bekeken: 810 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

ACM: verzekeraar verstoort concurrentie niet

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 22 oktober 2019, 13:37

Leestijd: 1 minuut

Niet verzekeraars maar ontwikkelingen in de markt zorgen dat veel kleine schadeherstelbedrijven moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Tot dat oordeel komt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar de markt voor autoschadehersteldiensten.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM zegt dat verzekeraars geen concurrentieverstorend gedrag vertonen. “Ze mogen scherp onderhandelen over tarieven en andere voorwaarden. Dit zorgt voor innovatie en het beste aanbod voor de consument. Uit ons onderzoek blijkt dat er voldoende concurrentie is op de autoschadeherstelmarkt. Het zijn vooral de concurrentie en de ontwikkelingen in de markt die voor kleine bedrijven moeilijk bij te benen zijn. Daar grijpt de ACM niet op in.”

Andere inkopers

Hoewel verzekeraars belangrijke inkopers op de autoschadeherstelmarkt zijn, ziet de ACM nog andere grote inkopers, zoals leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren. Wel wijst de ACM erop dat met name kleinere schadeherstelbedrijven het moeilijk hebben – en het de komende tijd nog moeilijker zullen krijgen. Dit is echter vooral een gevolg van marktontwikkelingen, zoals snelle technologische veranderingen, steeds hogere kwaliteitseisen en overcapaciteit in de markt.

Tarieven

Het onderzoek van de ACM vloeit voort uit een motie in de Tweede Kamer. De ACM keek vooral naar de onderhandelingsmacht van verzekeraars en of zij de tarieven en voorwaarden kunnen dicteren. De ACM concludeert dat zij geen economische machtspositie hebben op deze markt. Ook de manier waarop zij samenwerken bij hun inkoop van autoschadeherstel is niet verboden. “De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderende markt.”

Focwa

In een reactie zegt Focwa over de inhoud van de marktstudie verder in gesprek te gaan met haar leden. Op voorhand uit ze haar bezorgdheid over de positie van kleine schadeherstelbedrijven. De gevolgen van de technologische ontwikkelingen en daarbij horende strenge en noodzakelijke kwaliteitseisen, stellen deze bedrijven namelijk voor grote uitdagingen. “Als brancheorganisatie zijn we er echter voor al onze leden”, zegt voorzitter Peter Brussel. “Samen met elkaar werken wij aan een gelijk speelveld en de positieversterking van alle schadeherstelbedrijven.”

Tags: , , ,

Dealers starten opleiding…VHD pechhulp nu in app iGarage
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties