12 maatregelen voor aftermarket na corona

Met een voorstel dat twaalf maatregelen omvat willen zes Europese automotive organisaties op het gebied van de aftermarket de sector een impuls geven voor herstel in en na het coronatijdperk.

De branchekoepels vertegenwoordigen meer dan een half miljoen midden- en kleinbedrijven. Samen zij ze goed voor 4,3 miljoen banen op het gebied van auto-onderhoud. De initiatiefnemers spreken van een “essentiële” sector op het gebied van mobiliteit, die ernstig is getroffen door de gevolgen van de Covid-19-crisis. “De bloei van bedrijven en banen staat op het spel”, zo meldt de publicatie.

Kickstart

Om de automotive aftermarket snel op het herstelpad te krijgen en de diverse Europese instellingen inzicht te verschaffen, doen de brancheorganisaties twaalf aanbevelingen. Ze dienen niet alleen om op de korte termijn de crisiseffecten aan te pakken en de economie een kickstart te geven, maar ook om een fundament te creëren voor de (middel)lange termijn. Doel is de gehele sector sterker en veerkrachtiger te krijgen, met het oog op eventuele toekomstige ontwikkelingen. Een belangrijke doelstelling is de sector en de bedrijven verder te digitaliseren en actiever te laten bijdragen aan een circulaire economie. Dat maakt ze groener en weerbaarder.

Eco-check

Een greep uit de twaalf voorstellen:

  • subsidie voor investering en opleiding
  • zorgen voor liquiditeit in het MKB
  • ‘eco-check’ voor bestaande voertuigen
  • vrij verkeer van arbeid en goederen
  • snelle EU-wetgeving op het gebied van voertuigdata
  • doelgerichte steun voor bedrijven in nood
  • moderniseren van de Block Exemption Regulation
  • Europese top over de waardeketen in de autosector

Heruitvinden

“We willen naar een ‘nieuw normaal’, waarin we onze industrie heruitvinden en haar competitiever, veerkrachtiger en duurzamer maken”, zegt Figiefa-ceo Sylvia Gotzen. “Mensen aanmoedigen om hun voertuigen een eco-check te geven, zal de vraag in onze branche stimuleren en daarnaast bijdragen aan de Europese milieudoelen”, voegt Cecra’s algemeen directeur Bernard Lycke toe.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.