6,3 procent groei in 2014 bedrijfsauto-occasions

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s zijn in 2014 gestegen, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. In 2013 verkochten autobedrijven 79.433 lichte bedrijfsauto’s aan bedrijven en particulieren (B2C), in 2014 waren dat er 84.453, een stijging van 5020 (6,3 procent). Het aandeel particuliere kopers bleef hierin gelijk, 69 procent.

De verkopen tussen particuliere en zakelijke gebruikers onderling (C2C) daalden van 81.828 in 2013 naar 77.871 in 2014, een daling van 4,8 procent. De totale verkopen (B2C en C2C) kwamen daarmee 0,7 procent hoger uit in 2014.

De top tien occasionmerken bleef vrijwel onveranderd, behalve dat Opel vanwege relatief kleine groei de vierde plek in 2014 moest afstaan aan Peugeot. Een sterke groeier was Fiat en opkomend merk in deze markt Dacia.

Modellen waarvan B2C verkopen in 2014 het meest groeiden zijn de VW Caddy, Renault Trafic en Mercedes-Benz Vito. Dit laatste model trad daardoor toe tot de top 5 meest verkochte modellen bedrijfsauto’s, ten koste van de Ford Transit. De belangstelling van de occasionkoper voor de Seat Inca, Opel Combo, Chrysler Grand Voyager en Ford Courier daalde.

Export sterk gedaald

In 2013 werden er 57.381 gebruikte bedrijfsauto’s geëxporteerd, in 2014 nog 46.902, een daling van 10.479 auto’s (18,3% procent). “Een reden hiervoor kan liggen in de sterke vraag en hoge prijzen in Nederland of de onrust in de grootste exportmarkt, Oekraïne. Dit land is al jaren de belangrijkste bestemming voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s. Dit was ook in 2014 het geval, echter daalde de export naar Oekraïne wel sterk. Andere exportmarkten die sterk terugliepen waren Moldavië en Libië. Groei was er in de export van bedrijfsauto’s naar Roemenië, Hongarije en Guinee”, aldus VWE.

Volkswagen is het merk waarvan zowel in 2013 als in 2014 de meeste bedrijfsauto’s geëxporteerd zijn. Tegelijkertijd is dit het merk waarvan de export het meest daalde; in 2014 zijn er 3.000 Volkswagen bedrijfsauto’s minder geëxporteerd dan in 2013 ( 22,9 procent). Het enige merk met een grote groei in het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s is Chevrolet (van 250 naar 318).

Download hier het volledige VWE-bericht met alle cijfers >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *