ACEA-rapport bepleit meer inzet aanpak CO2

Het rapport belicht de positie van personenwagens en lichte bedrijfswagens in het CO2-vraagstuk. Als een van de grootste obstakels wordt het gebrek aan investeringen genoemd in nieuwe ontwikkelingen die de uitstoot kunnen beperken. EU-lidstaten moeten daarom meer energie en middelen steken in R&D op het gebied van alternatieve brandstoffen, accu’s met grotere capaciteit, brandstofcel alsmede nieuwe technieken voor biobrandstof en eco-driving.

Daarnaast bevelen de geraadpleegde partijen aan om te investeren in energieterugwinning, wegeninfrastructuur en netwerken voor het opladen van voertuigbatterijen. Daarenboven is er een breed gedragen noodzaak om langs fiscale weg en in de regelgeving ‘groene’ innovatie te stimuleren. Met als hoger doel te komen tot betere technieken, lagere kosten voor consumenten en een verbeterde toegankelijkheid tot CO2-reducerende middelen.

Belangrijke stap

Geen enkele organisatie, industrie of instelling kan de uitdagingen op dit vlak in zijn eentje aan, concluderen de opstellers van het rapport. De ACEA-leden hebben al een belangrijke stap gezet, vindt de koepel zelf. Een gemiddelde nieuwe auto die in 2021 op de weg verschijnt produceert 42 procent minder CO2 dan een nieuwe auto uit 2005. Toch kan alleen een brede, samenhangende aanpak leiden tot verdere stappen.

Het ACEA-rapport – ‘Joining forces to tackle the road transport CO2 challenge’ – bevat een voorwoord van milieuminister Sharon Dijksma. Zij refereert aan de sleutels van een waterstofauto die ze in januari kreeg overhandigd. Dijksma spreekt van “een bemoedigend rapport”, dat “het toekomstige potentieel van onder meer de connected car, infrastructuur en alternatieve brandstof toont.” 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *