Amper verschil na eerste aanpassingen sjoemelsoftware

Verwijderen van sjoemelsoftware bij de 2 liter dieselmotoren van Volkswagen en Audi heeft nagenoeg geen effect op het brandstofverbruik, vermogen en de prestaties. Wel is de NOx-uitstoot na aanpassing een stuk lager.

Dat concludeert een Europees consortium van automobielclubs (waaronder de ANWB), op grond van een recall-actie in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

In het onderzoek is met de aangepaste Audi A4 Avant 2.0 TDI en de Volkswagen Golf 2.0 TDI de Europese goedkeuringstest (NEDC) herhaald. De ADAC heeft ook een test gehouden (de WLTC- en BAB130-cyclus) die de rijpraktijk beter benadert. Hier bleek het brandstofverbruik wederom  ongeveer gelijk te blijven, maar had de NOx-uitstoot wél baat bij de nieuwe software: tot 12 procent minder bij de Audi en tot 36 procent bij de Golf. Een uitgebreid bericht over de metingen staat vanaf 1 juli op www.adac.de/ecotest.

Geen algemene conclusies

Het consortium wordt geleid door de ADAC (Duitsland), TCS (Zwitserland) en Oämtc (Oostenrijk), met ondersteuning vanuit de FIA. Voor algemene conclusies vinden partijen het nog te vroeg. Individuele eigenaren moeten zich realiseren dat hun auto voor en na aanpassing afwijkingen kan vertonen. Dat moeten zij dan wel zelf aantonen. De ANWB adviseert eigenaren bij de garage een ‘certificaat voor de aanpassing’ aan te vragen. Dit om zwart op wit te bewijzen dat de auto werkelijk is aangepast.   

Het testprogramma ging van start na de aankondiging dat acht miljoen dieselauto’s van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda moesten worden aangepast. In Nederland gaat het om 180 duizend voertuigen. De testauto’s zijn anoniem aangeboden bij de garages, met als doel leden van de automobielclubs te helpen bij hun keuze de auto wel of niet te laten aanpassen.        

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.