ANWB pleit voor vervanging halogeen door led

Auto’s die een typegoedkeuring hebben voor halogeenlampen mogen in Nederland niet worden uitgerust met led-lampen. ANWB wil dat daar verandering in komt, liefst op Europese schaal.

De voordelen van led boven halogeen zijn evident: de lichtopbrengst is hoger en objecten worden beter uitgelicht. Bovendien verbruikt een ledlamp minder stroom en gaat hij langer mee dan een halogeenlamp. Okee, een ledlamp is wel iets duurder.

Geen probleem

ANWB concludeert dat vervanging geen probleem hoeft te zijn naar aanleiding van een vergelijkend warenonderzoek met zusterorganisatie ADAC. Hierbij werd een H7 halogeenlamp in een BMW 2-serie Active Tourer vervangen door een Osram Night Breaker H7-ledlamp, die in Duitsland wel is vrijgegeven voor dit specifieke voertuig. Osram heeft daarvoor wel een sluiproute moeten nemen, waardoor Osram een nationale goedkeuring heeft gekregen voor bepaalde vrijgegeven voertuigen, waaronder de genoemde BMW.

Montage van een ledlamp in een auto die is gebouwd voor halogeenlampen is niet altijd mogelijk. Een ledlamp heeft nu eenmaal een andere opbouw, met name vanwege het warmteafvoersysteem achterop de ledlamp. Ook is een CAN-busadapter nodig om te voorkomen dat het lampendiagnosesysteem een foutmelding genereert (defecte lamp) of dat de ledlamp gaat flikkeren als er diagnosepulsen worden afgegeven. Soms is er in de koplampunit geen ruimte genoeg hiervoor.

Resultaten

In de BMW 2-serie bleek de ledlamp ter vervanging geen grote inbouwproblemen te geven. Het resultaat is dat de lichtbundel met led verder reikte dan met halogeen. Er zijn geen storende vlekken in het lichtbeeld en de licht-donkergrens verloopt mild. De kleur van de ledlamp wordt als witter ervaren; halogeenlicht is warmer. Het ledlicht werd niet als meer verblindend ervaren.

Op grond van deze test concludeert ANWB dat het van belang is dat er snel EU brede wetgeving komt die het vervangen van halogeen door led mogelijk maakt. Wel dient vervanging met deskundigheid te gebeuren om problemen of een storend lichtbeeld te voorkomen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

2 reacties op “ANWB pleit voor vervanging halogeen door led

  • 5 maart 2021 om 17:05
    Permalink

    Prima deze vervanging?, de bestuurder heeft er veel baat bij,maar medeweggebruikers ook?
    Het scheelt misschien iets in in het verbruik maar nadelen zijn er ook zoals bij voertuigen die fabriekswege al met LED zijn uitgerust zijn deze vaak zó fel en hebben een dérmate strooilicht rondom het normale lichtbeeld dat verblinding meer regel is dan uitzondering.
    Dat strooilicht is het gevolg doordat bij LEDlampen (en zeker adaptieve) het lichtbeeld word gevormd door het in en uitschakelen van een of meerdere ledlampjes op het totale lichtbeeld, het lichtbeeld wordt dus niet gevormd zoals bij een conventionele lens of lampspiegel of glas, er ontstaat nu dan veel strooilicht met als gevolg verblinding omdat dat strooilicht net zo fel is als de rest,een LED is nauwelijks te dimmen.
    Vaak knijp ik mijn ogen toe in het geval van tegenliggers, als er bijv een BMW of VW achter mij rijdt gaat de spiegel op de verblindingstand of ik laat ze inhalen, zeker bij SUV,s die de koplampen hoger hebben heb ik geen binnenverlichting meer nodig.
    Ook zijn daarbij de aftermarket systemen waar ooit een H4 of H7 werd gebruikt lang zo goed niet, dat is al te merken bij achteraf inbouw van Xenon lampen,laat staan dat er LED ingaat, ik stel voor dat de ANWB dit eerst goed gaat testen of laat testen voordat er zomaar op EU goedkeuringen wordt aangestuurd want van mij mag er eerst regelgeving komen mbt de lichtintensiteit van deze lampen.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2021 om 08:05
    Permalink

    Geachte heer Krijnen,

    bij adaptieve koplampen wordt door sensoren gekeken naar objecten die voor de auto staan, (verkeersborden bijvoorbeeld) of andere weggebruikers die in dezelfde, maar ook in tegenovergestelde richting rijden.
    De adaptieve koplampen schakelen in dat geval juist LED’s UIT in plaats van aan.
    Daar waar een object voor de auto wordt waargenomen wordt het licht zeer selectief in- of uitgeschakeld om de voor- of tegenliggers juist niet te verblinden.
    Bij verkeersborden zelfs op een manier dat u zich zelf niet verblindt door de reflectie van het licht.

    Ik rijd inmiddels al 4 jaar met een Mercedes met adaptieve LED koplampen.
    Ik heb geen groot licht stand meer, de auto regelt de verlichting volledig zelf.
    Dat betekent dat ik eigenlijk altijd het groot licht aan heb . . . . .
    Ik heb nog nooit iemand gehad die klaagde dat ik hem/haar verblindt zou hebben.
    Ik heb nog nooit iemand voor me gehad die door de verlichting zijn binnenspiegel moest verstellen naar de (anti-) verblinding stand.
    Dit gaat al vele jaren volledig automatisch; dat knopje onder aan de spiegel is al vele jaren niet meer!
    Het feit dat u aangeeft dat u dit zelf nog doet zegt veel over de leeftijd van uw auto, maar vermoedelijk nog meer over uzelf.

    Tijd om eens een kijkje te gaan nemen in een moderne auto, om met uw tijd mee te gaan, en de juiste informatie in te winnen voor u een reactie geeft.

    Met vriendelijke groeten.
    Dr. R. Tolkamp

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *