Aon toetst hoog autonome auto’s

Verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon testte met de partners Royal Haskoning DHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training deze week twaalf hoog geautomatiseerde auto’s van verschillende merken op de testbaan van de RDW in Lelystad. Analyse van de testresultaten brengt de risico’s en kansen beter in kaart en draagt bij aan betere aansluiting van wet- en regelgeving, waardoor ook verzekeringsoplossingen een stap dichterbij komen.

Aon en zijn partners gebruiken de testresultaten daarnaast om ook werkgevers aan te spreken op hun zorgplicht als het gaat om het faciliteren van veilige mobiliteit. Veel zakelijke rijders kiezen met hun portemonnee als het gaat om vervanging van hun leaseauto. Te weinig valt de keus op veiligheidsaccessoires zoals Adaptive Cruise Control, Blind Spot en Lane Keeping. Doordat de automaat onder zakelijke rijders aan populariteit wint, komen deze accessoires voor meer automobilisten binnen handbereik. Dat zal leiden tot een veiliger weggedrag.

Leasemaatschappij Business Lease Nederland onderzoekt samen met Aon de mogelijkheid om rij-ondersteunende technologieën, zoals Adaptive Cruise Control, gratis te faciliteren aan hun klanten. “We zouden dat dan bekostigen uit de verwachte verlaagde schadelast door diezelfde technologie,” zegt Vincent Peeters, algemeen directeur bij Business Lease Nederland.

De test volgt op het onderzoeksrapport ‘Aansprakelijkheidsrisico’s en verzekerbaarheid zelfrijdende auto’s’, waarin Aon de belemmeringen en kansen in kaart brengt voor de verzekeringsindustrie van technologische innovatie in voertuigen. Evert-Jeen van der Meer, industrie-directeur Automotive bij Aon Risk Solutions en initiator van de praktijktest geeft daarbij aan: ”Het ontbreekt momenteel aan uniformiteit; autofabrikanten zoeken op dit vlak de grenzen op als het gaat om wet- en regelgeving.”

De invloed van zelfrijdende technologie op schade en veiligheid is in de praktijk nog onvoldoende onderzocht, stelt hij. ”Deze test met auto’s uit de showroom onderzoekt wat er gebeurt als auto’s ‘connected’ op een afgesloten testbaan achter elkaar rijden en de bestuurder tijdelijk even passagier wordt.”

Evert-Jeen van der Meer is een van de sprekers bij Automotive Insiders op 2 december: in zijn bijdrage zal hij inzicht geven in wat de connected car gaat betekenen voor dealers, universele garagisten, schadebedrijven, leasebedrijven en fleetowners.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.