Aumacon vindt Bovag-prognose ’te laag’

Hoeveel nieuwe auto’s gaan de Nederlandse merkdealers in de jaren na 2017 verkopen? De prognoses lopen nogal uiteen, althans waar het de Bovag en marktonderzoekbureau Aumacon betreft. Binnen een week uitten beide in BNR Nationale Autoshow sterk uiteenlopende visies.

Voor de radiomicrofoon sprak voorzitter Bert de Kroon van Bovag Autodealers eind vorig jaar de verwachting uit dat de verkoop nooit meer terugkomt op het niveau van voor de crisis (480 duizend en meer). In de jaren na 2017 zal in ons land de teller structureel blijven hangen tussen de 400 duizend en 420 duizend, aldus De Kroon.

In datzelfde programma bestempelde echter afgelopen vrijdag marktanalist Clem Dickmann namens Aumacon de Bovag-prognose voor de langere termijn als ‘conservatief’ en ’te laag’. De automarkt kan naar Dickmanns indruk de komende jaren vlot groeien naar niveaus van 450.000 en hoger. “Autodealers hebben hun focus te veel verlegd naar occasions. Analoog aan de inhaalvraag in de bestelautomarkt (ruim twintig procent in de plus, red.) zal ook de belangstelling voor nieuwe personenauto’s de komende jaren flink toenemen.” De Aumacon-prognose voor 2017 staat nu op 425 duizend stuks, die van Bovag op 415 duizend. Voor de korte termijn zijn er dus weinig verschillen, wel als de horizon verder weg ligt.

In de zakelijke markt deed Volkswagen in Q4 van 2016 de beste zaken. De top-vier van populairste leasemodellen bestaat geheel uit modellen van het Duitse merk. Koploper is de stationuitvoering van de Passat, die de Peugeot 308 opvolgt. In het vierde kwartaal van 2016 werden de laatste plug-ins geregistreerd waarop nog voor vijf jaar bijtellingsvoordeel te behalen is.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *