Auto’s steeds betrouwbaarder, meldt J.D. Power

Personenauto’s zijn volgens J.D. Power opnieuw (een beetje) betrouwbaarder geworden. De marktonderzoeker baseert die conclusie op een recente peiling onder meer dan vijftienduizend Duitse auto-eigenaren. Vooral op het gebied van de motor en aandrijving zijn er minder storingen. Mitsubishi presteert het beste van alle merken.

Het onderzoek richtte zich op personenwagens van een tot drie jaar oud. Er werden 177 probleemsymptomen onderscheiden, verdeeld over acht categorieën: motor en versnelling, buitenzijde voertuig, rijbeleving, controle/displays, multimedia, stoelen, verwarming, ventilatie en koeling, voertuiginterieur. Ten opzichte van 2015 is er een lichte vooruitgang: van gemiddeld 129 naar gemiddeld 127 manco’s.

Over een periode van twaalf maanden meldden de (eerste) eigenaren het vaakst defecten met het infotainmentsysteem, de communicatie en navigatie. Slechte bluetoothverbinding en radio-ontvangst blijken zich bovengemiddeld vaak voor te doen. Deels is het groter geworden aantal klachten toe te schrijven aan de groeiende OE-montage van multimediavoorzieningen en de frequentere toepassing ervan door de berijder. “Nu dit soort technologie in voertuigen verder toeneemt, wordt het ook een sterker punt van aandacht bij de fabrikanten”, stelt Axel Sprenger, senior director van J.D. Power’s Europese autotak. Hij verwacht daarom dat op termijn de kans op storingen bij deze categorie onderdelen zal afnemen.

Op voertuigniveau steekt in het A-segment de Opel Adam ieder ander model de loef af. In het B-segment is dat de Skoda Fabia, in het C-segment de Toyota Auris. Een trede hoger blijkt de Skoda Superb de meest betrouwbare auto, bij de compacte SUV’s is het de Kia Sportage. De beste score bij de merken is voor Mitsubishi, gevolgd door Peugeot, Skoda, Volvo en Seat. Koploper bij de Duitse merken is Mercedes-Benz (op acht). Opvallend is de slechte score van de premiummerken Audi en BMW (de Münchenaren zijn zelfs hekkensluiter). 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.